Pertembungan sains dengan Islam, mana nak dipilih?

Dalam artikel ini izinkan saya menceritakan pengalaman saya diberikan Allah anak sulung yang manja dan berpenyakit.

Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikan-Nya.

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub.

Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan.

Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang.

Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati, sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh.

Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini “Janganlah kamu makan organ dalaman”.

Walaupun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya. Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:

  1. Hati
  2. Jantung
  3. Paru-paru
  4. Perut
  5. Hempedal
  6. Buah pinggang
  7. Jantung
  8. Buah pinggang
  9. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
  10. Telur ikan.

Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini.

Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad s.a.w?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya.

Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan isteri saya.

Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah.

Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam. Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut.

Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya.

Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot.

Dia semakin sangat mudah letih. Dia hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran. Perniagaan doktor ini pula semakin maju, maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam.

Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujuk kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya. Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak.

Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak.

Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas. Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui.

Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu Talesemia.

Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia. Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun.

Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi?

Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya.

Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya.

Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7.

Satu perkara lain selain masalah-masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun.

Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam. Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih.

Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius.

Waktu itu saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya.

Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya.

Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital.

Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama.

Arwah guru saya menasihati agar :

  1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya.
  2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, mee maggi, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya.
  3. Elakkan minuman bergas.
  4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah.
  5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit.
  6. Makan buah delima.
  7. Makan epal hijau.

Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya.

Sejak dari saat ini, anak saya kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah.

Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu Ya Allah di atas rahmatMu. Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah.

Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia.

Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia.

Ampunilah dosa ku Ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah).

Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat.

Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap.

Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam.

Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi, Amerika dan England tidak makan hati. Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan.

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNya saja yang mengetahui dengan tepat.

Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun.

Subhanallah. Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden.

Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati.

Kepada ibu bapa yang bakal mendapat kenaikan gaji baru pada Julai akan datang ini, saya ingin berpesan bahawa kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita.

Setengah manusia sangat redha dan seronok untuk diracuni dengan menghisap rokok, minum arak dan menghisap dadah.

Wallahu a’lam.

Komentar

comments

Published by

ImamKhalid

Seorang bapa kepada 3 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

16 thoughts on “Pertembungan sains dengan Islam, mana nak dipilih?”

  1. Assalamualaikum…..

    Hampir tidak saya nafikan…..saya juga penggemar kepada makanan daripada organ hati (ayam atau binatang ternakan) tetapi sejak kebelakangan ini saya banyak membuat pembacaan terutamanya untuk tujuan disampaikan kepada pelajar saya mengenai kaedah pembelajaran berkesan. untuk itu saya dapati makanan daripada sumber yang halal dan pemakanan yang berzat sangat penting untuk menjaga kekuatan ingatan (long term memory)…..saya berpendapat bahawa apa sahaja yang dimakan atau disuntik ke dalam tubuh haiwan ternakan akan diproses melalui organ dalaman terutamanya hati…oleh itu jika dilihat cara ternakan ayam dan lembu sekarang banyak mengandungi ubat-ubatan yang akan memberi kesan sampingan kepada pemakan ternakan tersebut….tidak hairanlah jika benar artikel ini menyatakan memakan hati akan membunuh manusia sedikit demi sedikit iaitu dengan maksud lain membunuh daya ingatan kita secara sedikit demi sedikit (ada kaitan dengan kesan bahan kimia yang terkandung dalam organ dalaman terhadap sel otak)…terima kasih atas perkongsian ini…

  2. salam.
    sebenarnya sains x salah dlm hal ni.
    yg salah adalah diri kita, kerana kejahilan diri kita.
    dlm artikel ni nmpk sgt yg saudara bukan ahlinya.
    ada pn hati bukan untuk menyembuhkan penyakit tersebut.
    tp hati mempunyai byk zat besi(ferum). zat besi penting kerana merupakan elemen penting dalam penghasilan hemoglobin.
    dan seterusnya saya rs pasti saudara tahu fungsi2 hemoglobin.
    tanya lah pada ahlinya klu xtahu.

    malu la klu ada org bukan islam bc artikel ni.. (##)

    1. Terima kasih, satu komen yang bagus. Memang sains tak salah. Memang juga yang salah adalah diri kita.

      Akan tetapi ahli kita hanya belajar dari teori. Kajian yang dibuat untuk membuktikannya pula adalah yang telah ditentukan ASASnya, bukan daripada kajian kita sendiri.

      Teori yang direka oleh pihak Yahudi pula sangatlah halus, sehingga sukar untuk dilihat dengan mata kasar, lebih2 lagi ahli itu sendiri.

      Ingatlah bahawa Yahudi adalah secerdik2 manusia, dan akan terus berusaha, dengan apa cara sekali pun, untuk menjatuhkan umat Islam sehingga hari kiamat.

      Sudah beratus2 tahun mereka menggunakan kekerasan (peperangan dan paksaan) tetapi tidak pernah berhasil. Lantas menyebabkan mereka mengubah taktik, iaitu menggunakan pendekatan kebaikan seperti sukan, perubatan, sains, teknologi, dsb.

      Ahli2 seperti saudara sudah tentunya tidak dapat terima kata2 dari orang luar yang dikatakan “tidak tahu apa2” dalam hal ini. Akan tetapi antara sains dengan al-Quran dan sunnah, jika terdapat walau sekelumit perbezaan pendapat, saya tetap akan pilih al-Quran dan sunnah, kerana itu pegangan saya.

      Apabila syarak menghukumkan makruh kepada hati, bermakna lebih banyak buruk daripada baiknya, bukan sebaliknya. Tidak juga bermakna tidak baik langsung, kerana jika sesuatu itu tidak mendatangkan kebaikan nyata, malah mendatangkan keburukan serius, sudah tentu ia dihukumkan haram.

      Wallahu a’lam.

      1. Salam.. isu memakan organ dalaman ini mmg ada percanggahan dari segi pendapat lebih-lebih lagi hati. Diakui juga ia mungkin merupakan konspirasi pihak tertentu.. memang diakui juga hati merupakan organ metabolisma yang menguraikan segala jenis toksik, ubat-ubatan mahupun benda asing dlm badan. oleh hal yang demikian, benarlah suruhan agama supaya mengelakkan dari memakan organ dalaman.. zat besi dlm hati adalah pada kadar yang sangat sedikit. lebih baik makan ketam atapun undang yang sememangnya kaya dgn zat besi..tp jgn terlebih pula..kena gout pula nanti. Oleh itu, bersederhanalah hendaknya. Satu kajian pernah mengatakan sebenarnya hati kaya dengan zat besi adalah mitos. ini kerana hati merupakan kawasan utama metabolisma darah yang tua dan hampir usianya. ini bermakna bukan darah fresh. oleh itu, zat besi yang terdapat pada hati itu takut-takut lebih byk keburukan daripada kebaikan. Oh ya, sebelum saya terlupa..hati juga boleh menyebabkan meningkatnya tahap kolesterol kita…harap maklum.

  3. assalamualaikum..

    Mmg Allah berkuasa di dunia dan akhirat..

    saya memang mempunyai pendapat yang tersendiri…saya ditemukan email berkenaan kisah encik…

    ilmu sains memang menarik…tetapi orang islam tidak berusaha dengan bersungguh untuk mengkaji atau mentafsir sesuatu didalam Al Quran…

    kita hanya menajdi pengguna sains sahaja…

    disini saya menyarankan cikgu (saya fikir cikgu boleh berbuat sesuatu kerana cikgu memang dilaluan yang tepat untuk menyalurkan beberapa pandangan ke pihak yang berkaitan.
    atau merangsang pelajar supaya mengerakkan minat kek arah pembuktian sains dalam islam…

    saya sebagai rakyat Malaysia kadang-kadang keliru dengan peranan pihak universiti dan pihak-pihak berkaitan agama di negara kita.. kenapa tidak memperkembangan atau meneroka dengan lebih luas tentang kajian didalam sains dan Al-Quran..

    kisah tentang ahli sains barat yang masuk islam tentang kebenaran kajian cap jari yang tidak sama walaupun pasangan kembar…pernah kita dengar..kan

    macam Malaysia ….ustaz2 asik ceramah sahaja kadang2 rasa macam sia-sia sahaja kerana pihak agama berceramah – ceramah ….pihak pentadbir buat macam lain pulak bila masa nak seragam atau bergerak bersama ke hadapan….

    pihak ilmuan universiti pulak jarang kita dengar tentang kajian pembuktian sains islam…atau ada tak diwar-warkan tak tau la..saya ni cuma biasa-biasa saja…orang kampung.

    tetapi amat minat tentang sains…saya harap cikgu dapat memainkan peranan kearah tersebut..

    rancangan ilmuan islam kat tv3 tu dulu bagus juga tapi…cuma macam hanya untuk buat tayangan saja…seharusnya kesimbunagn tersebut diterus kan oleh pihak-pihak universiti …ransang pelajar islam buat master…phd tentang pembuktian sains dan islam…disini kita lemah…kita tidak cuma mengkaji sesuatu kearah itu…
    akibat kita hanya ikut sahaja apa yang barat cerita…..

    kita ada darulsyifak bagus ..lagi bagus kalo pihak universiti berkerjasama dengan kumpulan ini atau mana-mana lah. yang penting berpakat menuju ke satu matlamat.

    saya punya menpunyai kisah tentang anak kandungan yang ketiga..saya gugurkan atas nasihat doktor…apabila saya renungkan …kejadian tersebut mungkin sebab percakapan saya dengan bayi itu…

    ini hanya pandangan, perkongsian dan iktibar.

    Assalamualaikum Cikgu.

  4. Artikel ini amat memberi manafaat kepada saya malah kepada berjuta orang lagi. Terima kasih kepada penulis semuga Allah mengurniakan bahala amal jariah yag berterusan kepada tuan. Jelaslah kita tidak mempunyai pilihan selain dari pendoman Al Quran serta sunnah Rasulullah. Pencapaian ilmu sains jelas tidak setaraf dengan al quran serta sunnah rasulullah.

  5. assalamualaikum…semoga allah berkati kamu sekeluarga..trima kasih ats sgla perkongsian ni…sblom ni..saya ada juga rgu2 ttg kajian sains dri barat ni..saya da pnah juga dgar..soya ni baik utk kesihatan..sesuai juga utk diet..tp slpas saya mgdengar teman saya membaca satu artikel..soya ini sebenarnya boleh mnyebabkan tulang kita reput..nauzubillahi min zaalik..betapa liciknya yahudi memperdaya umat islam..

    jadi,saya ingin meminta kebenaran untuk kongsi articel saudara di atas bersama teman2 seislam kita yg lain..

    syukron jazilan,kathiron…fii amanilah

    w’salam..

  6. salam semua,
    terima kasih diucapkan kepada penulis artikel ni.
    sememangnya saya sedang mencari/mengkaji ttg pemakanan organ dalaman dan juga lain2 makanan yg dikatakan baik oleh pakar sainsmoden dan barat.artikel ini secara tak langsung menguatkan lagi keyakinan saya bahwa pemakanan tersebut adalah tidak baik.mungkin kita ni hanya manusia biasa,kekadang terlupa akan pesanan Rasullullah kepada umat nya.
    Kita sudah biasa diwar-warkan akan kebaikan hati ayam sedangkan terang2 Rasullullah dah bagitahu supaya jangan makan organ dalaman.Kepada yang berpegang kepada ilmu sains semata sememangnya tak dapat terima hakikat tersebut.Sebab itulah sains dan islam tak boleh dipisahkan….
    syukran jazilan….

  7. salam tuan rumah..
    saya ada blog.mohon keizinan nak copy artikel ni dari tuan rumah.saya dah krdtkan pada blog tuan.

    terima kasih ats ilmudan perkongsian yang di berikan.

    ini kisah anak tuan rumah ke? sekadar ingin tahu

  8. Assalammualaikum~
    sy amat berminat dgn informasi dlm artikel ini ! trima kasih kpd ustaz atas ilmu yg di kongsi bersama.
    persoalan yg timbul, knapa negara kita (negara Islam) asyik menekankan tntg subject sains dan teknologi @ sains dan matematik di sklh, knapa dlm masa yg sama tidak di tekankan / dicadangkan tntg subject sains dan al quran @ sains dlm Islam? Maaf, sy sememangnya tidak arif dlm bidang sains, tetapi sy rasa skiranya kita sama2 mengkaji sains dari al quran, masyaAllah…barulah kita tahu, teori2 dr barat slama ini jauh ketinggalan dari kehebatan teori2 dlm al quran !!

  9. assalammualaikum….
    terima kasih kerana dapat menambah ilmu pengetahuan saya dan pembaca-pembaca yang lain.Dahulunya saya memang suka makan organ-organ dalaman haiwan ternakan seperti ayam,tetapi setelah menbaca artikel yang telah disampaikan oleh ustaz,saya dapat menambah ilmu pengertahuan malah dapat disebarkan kepada rakan-rakan saya.saya juga sedang berusaha untuk mengurang memakan organ-organ dalaman haiwan ternakan.saya berharap dapat berkongsi ilmu pengetahuan bersama ustaz serta pembaca yang lain agar dapat saya kembangkan pada rakan-rakan saya.

  10. Assalamualaikum..thanx s0 much kpd pnulis artikel ni..sy mmg tgh m’cari bukti tntg kburukn mmkan 0rgan dalaman haiwan..akak sy pn pernah m’hidap pnykit anaemia dan dktr tu mnyaran’n kpd kakak sy utk mkn hati..dlm mse yg sme,sy berasa was2 dgn saranan dktr t’sebut krn tlh ddidik dr kecil utk tidak mmkan hati haiwan..dan artikel ni tlh mnyedar’n sy hakikat sbnar kburukn mmkan 0rgan dalaman haiwan..thanx again..=)

  11. assalamualaikum..sya stuju dgn pndapat tuan..kita spatutnya mempercayai dan yakin dengan segala yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w..sains yang dikaji oleh manusia ini adalah menggunakan akal logik manusia,apa yang difikirkan logik maka itulah yang dijadikan teori..tetapi ini berlainan dengan islam,islam mengajar sains siasah..sains yang berhubung dengan akal ketuhanan,yang dikurniakan kepada sesiapa yang dikehendaki olehNya..oleh itu,jgnla sesekali kita merasakan yang apayang diciptakan oleh makluk ini adalah yang terbaik sehingga tiada terdetik lagi keyakinan kita kepada Yang Maha Pencipta..sesungguhnya diwajibkan atas laki-laki dan perempuan agar menuntut ilmu,tetapi bukan ilmu dunia tetapi ilmu yang membicarakan tentang hubungan kita dengan Pencipta..firman Allah:”Sesungguhnya tidak Aku jadikan manusia dan jin itu,melainkan untuk beribadat kepada Ku”..kita harus sedar bahawa dijadikan kita ini adalah untuk beribadat semata-mata kepadaNya..tapi disebabkan kejahilan,kita merasakan cukup ketaatan kita sekiranya hanya bersolat 5waktu sehari semalam,sedangkan kita bekerja sehinggakan dari terbit fajar hingga terbenam mentari..dimanakah yakin kita kepada Allah??harus kita sedari bahawa ISLAM tidak semestinya MUKMIN..hisablah diri kita setiap saat dan waktu,adakah kita ini berada dijalan yang diredhai olehNya ataupun sebaliknya..ingatlah saudara2 sekalian,”berilmu tetapi tidak beramal maka berdosa kita,beramal tetapi tidak berilmu maka sia-sialah amalan kita”…
    wallahua’lam……
    assalamualaikum……….

  12. salam..
    sye ingin bertnye..adakah epal hijau tidak elok dan tidak sesuai untk para pelajr..??saye ad mmbca stu buku mgatakan epal hijau tidak sesuai diambil oleh pelajar..kerana ianya masam..adakah benar kenyatan ini..??

  13. Saya tumpang gembira dengan penemuan article ini ~ terima kasih byk ~ kerana dahulu ketika akan menjalani operasi untuk anak saya ~ Dr juga ada mengatakan bahawa darah merah saya kurang jdi di sarankan saya makan pill merah dan juga bykkan makan hati dan juga kerang ~ namun darah masih juga tidak stabil malah nadi saya bertambah denyut kencang, gatal2 satau badan di tambah dgn kecemasan yg ada.

    Ibu saya berusaha dan bertemu dgn minyak kelapa dara dan selepas mengamalkannya selama 3 hari Alhamdulillah darah saya kembali stabil hanya kerana minyak tersebut yg di katakan dapat menyahkan saluran yg tersumbat dalaman dan menggalakkan sel darah merah berkembang ~ jdi ada baiknya mengamalkan petua tradisi untuk kesihatan dan juga sebarang penyakit dan sudah tentu Rasul pilihan Allah s.w.t itu adalah sebaik2 umat yg berfikiran jauh ~ kalau tdk sia2 lah Allah melantik beliau menjadi rasul ~ wallah hualam ~

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *