Cerita Jin Oleh Ustaz Ismail Kamus

Terngiang-ngiang jer ceramah Ustaz Ismail Kamus di telinga saya. Lucu betul. Tapi ada benarnya juga. Bacalah, kot-kot ada yang terkena…

  1. Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya.
  2. Apabila Allah swt. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah swt. melaknat dan perintah turun ke bumi.
  3. Jin terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan. Jin Islam pula terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam (Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh). Syaitan yang turun kesemuanya jahat
    (tidak Islam).
  4. Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang Melayu dilarang menggunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu. (terkena?? hahaha..)
  5. Tempat tinggal Jin seperti di awan, sungai, hutan, lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tandas dan kubur.
  6. Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalanraya), perlu baca “Salaamun ‘ala Sulaiman, fil ‘alamin.” Mengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca ucapan, “Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu” Masa bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin??!! (terkena lagi?? hahaha..)
  7. Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong…” Sirahnya apabila Nabi Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak perasan/tahu. Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu. Dan jin tekun membuat kerja di hadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.
  8. Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).
  9. Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum duduk lagi, jin suka tinggal di situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3 hari. Tidak perlu tepung tawar bagai…. orang melayu suka sangat menepung tawar !!!
  10. Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7-10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah jumpa orang yang di rasuk.

Amacam, ok tak? Wallahu a’lam.

Seorang bapa kepada 3 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

Komentar

comments

10 thoughts on “Cerita Jin Oleh Ustaz Ismail Kamus”

  1. ust sy ade pesan,jgn tido kt pintu masjid or surau coz ganggu jin soleh nk msuk utk solat mlm..

    ImamKhalid: Aku pun tak pasti sejauh mana kebenarannya. Tapi begitu juga yang aku dengar. :)

  2. berminat mengenai alam mistik

    ImamKhalid: Oo ye ker? Boleh lah kongsi bersama, kalau ada cerita mistik lain. :)

    1. mistik ni kalau tak terjadi kat diri sendiri, sukar kita nak percaya. saya dulu pun tak percaya, tapi bila berlaku depan mata kita, sampai sekarang masih lagi jadi mistik yang sukar nak dipercayai tapi itu lah kenyataan..

    1. Teknik 9 kali henti tu maknanya baca ayat kursi dengan 9 kali berhenti dan tarik nafas.

      Pendek kata berhenti di semua tempat yang dibolehkan berhenti (waqaf).

      Apabila kita berhenti di semua tempat tersebut, jumlah potongan ayat akan menjadi 9, sebab itu dinamakan teknik 9 kali berhenti.

  3. saya ada m’hadiri satu majlis ilmu.. dari majlis tu saya dapat tau.. nama azazil tu sbnr’a israiliyat.. Allahu’alam..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>