Mandi Wajib – Nampak Mudah Tapi Penting

Mandi wajib nampak mudah. Namun perkara ini sangat penting, kerana ia menjadi asas kepada keberkesanan dalam amalan kita.

Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan ramai umat Islam di dalam masyarakat kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua-dua keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati ramai di kalangan umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi wajibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang melakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun-rukunnya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.

Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di badan. Ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala.”

Atau “Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana-mana bahagian anggota badan.

Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: “Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Mengenai rukun mandi wajib yang kedua, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ketiga, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir, meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya air tidak dapat sampai ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya bulu di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yang boleh menghalang air sampai ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yang diwarnakan pula selain inai, inilah yang rumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?

Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang untuk sampai ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab-sebab seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab-sebabnya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah).

Mandi wajib boleh dilakukan di mana-mana dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai, laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok-eloknya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Tips Tambahan

  1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah sekurang-kurangnya 5 kali sehari dengan air wuduk. Jangan dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, solat, berzikir, dan berdoa.
  2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita menggerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan zikir dan doa.
  3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kama Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku) – (HR Ahmad) – Doa tengok cermin.
  4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.
  5. Agar tubuh langsing, mulus, dietlah dengan teratur, puasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika mampu, lakukan puasa Nabi Daud a.s. – selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air suam.
  6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia solat (anggaplah tazkirah bagi yang sudah tahu)

  1. Niat sembahyang memelihara taubat kita dari dunia dan akhirat.
  2. Berdiri tegak fadilatnya ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
  3. Takbiratul Ihram fadilatnya sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
  4. Fatihah sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
  5. Rukuk sebagai tikar kita di dalam kubur.
  6. Iktidal akan memberi minuman air dari telaga al-kauthar ketika di dalam kubur.
  7. Sujud memagar kita ketika menyeberangi Siratul Mustaqim.
  8. Duduk di antara 2 sujud akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
  9. Duduk tahiyat awal menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
  10. Tahiyat akhir sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Mungkar & Nakir di dalam kubur.
  11. Selawat nabi sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
  12. Salam memelihara kita di dalam kubur.
  13. Tertib fadilatnya pertemuan kita dengan Allah s.w.t.

Senarai di atas dikatakan salah satu sebab mengapa orang Yahudi tidak sukakan angka 13 dan juga hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu “Friday the 13th” jika ada di kalangan anda yang perasan!”

Sekian, kalau ada salah dan silap, tolong tunjukkan. Wallahu a’lam.

Seorang bapa kepada 3 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

393 thoughts on “Mandi Wajib – Nampak Mudah Tapi Penting”

  1. asalamualaikum…ustaz

    saya nak bertanya apakah hukumnya jika si suami mengadakan hubungan intim di bahagian dubur…boleh ustaz nyatakan..saya isteri yang buntu…perlu tunjuk ajar dari ustaz…t.kasih…

  2. assalamualaikum ustaz…

    jika kita memasukkan jari ke dalam qubul dan dubur..adakah kita perlu mandi wajib??jika semasa kita memasukkan jari td tdk mengeluarkan air mani..mcm na plk??

  3. mewarna rambut adalah haram…itu sudah memadai…

    -haram bagi rambut yang masih hitam (lelaki dan wanita)
    -sunat bagi rambut yang beruban (lelaki dan wanita)
    -wajib bagi wanita (beruban), kalau suami suruh.

    Bahan rujuk :
    -Ust. Azhar Idrus.

    Sekiranya sudah beruban dan hendak mewarnakan rambut, perlulah menggunakan inai, produk yang ada kat pasaran diragui…walaupun halal, ia diragui kerana takut menghalang air dari terkena rambut..

    Wallahu’alam

    (hanya memberi pandangan dari apa yg belajar)

  4. assalamualaikum ustaz,

    saya nk tanya 1 soalan…
    kebiasaannya lpas sy mandi wajib sy akn trus solat..
    kalu slps sy mndi wjib dan solat sy baru terperasan ada sesuatu benda yg menghalang air dri kuku@badan sy adakah mandi wajib sy sblm sy solat adalah sah?

  5. salam imam, sy nak tanya..

    1) apa perkara yang membatalkan mandi wajib.

    2) bagaimana kalau sy lambat mandi wajib, kerana was2 sy belum habis period lagi.

    3) dan kalau benar sy dah terlambat mandi wajib untuk beberapa waktu solat yang dulunya sy ragu2 period belum habis, walhal sudah habis, sy perlu qada’ balik solat2 sebelum tu?

    jazakallah imam :)

  6. assalammualaikum ustaz…

    nak tanya apakah hukumnya kalau owg sembahyng dalm surau tp tidak mengikut imam.. katanya (imam bc xbtul) tlg ustaz jelaskn… arap sngt…

  7. salam
    ustaz sy nk tanye..sahkah mandi wajib sekiranya kt guna kain basahan..jirus air 3 kali ke kpl..anggota bdn knk & kiri…jiruskan air dlm keadaan mencangkung…tp x pgg kemaluan or bersihkan dgn tgn srt x korek pusat,telinga dan hdg…sahkah mandi wajib tersebut?

  8. salam
    ustaz sy nk ty sy br melahirkan anak secara pembedahan 5 bulan yg lepas..sy br sedari saya tidak mandi wiladah dan hanya mandi nifas selepas hbs nifas..apakah hukum nya..?

  9. assalammualaikum ustaz,

    saya ade keraguan sedikit, saya ade menggunakan ubat, dimana ia perlu dimasukkan ke dlm kemaluan selama 2 minit. ia berbentuk panjang ukukan dalam 5 inci. tujuan nyer untuk menghilangkan masalah keputihan bg wanita serta membantu dalam hubungan intim suami isteri.

    soalannyer:
    perlukan saya mandi junub sbb memasukkan sesuatu ke dalam kemaluan selepas saya menggunakannya?

    sekian terima kasih.

  10. jika mandi wajib….kita perlukah mengadab kiblat?….kalau tidak mengadab kiblat sah ke?…tlg jwb ya imam….

  11. assalamualaikum.. imam khalid,
    jika kita mandi wajib ketika bulan puasa, bilakah masa yang sesuai untuk saya melakukan mandian tersebut dan hukum2 jika terlepas atau terlewat membuat mandian tersebut?

    wsalam..

  12. as-salam, imam khalid…saya mengalami kekeliruan di sini…terdapat pelbagai versi dalam mandi wajib…cara saya ::
    1. niat
    2.kemudian mandi seperti biasa e.g gosok gigi, sabun badan – keluarkan sumer kotoran.
    3. then saya ratakan air bermula dari bahagian tengah e.g kepala , badan, kemaluan …kemudian di bahagian kiri dan kanan sebanyak 3x..

    adakah mandi wajib saya sah?..harap sgt imam dapat reply pertanyaan saya….
    -shah-

  13. jika jari tertusuk atau menyusuk dengan sengaja ataupun tidak sengaja didalam dubur semasa mencuci dubur selepas Qada’ hajat – adakah perlu ia mandi wajib??

  14. Apakah niat mandi wajib sekiranya selepas haid sekaligus inzal,boleh tak ustaz terangkan mana satu lafaz niat yg perlu dibaca?perlukah mngerjakan 2 Kali mandi wajib??
    Atau
    Sah tak mandi wajib tersebut (slpas haid skligus inzal) jika lafas niat hanya dibaca dengan “sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala” padahal sebelum mandi wajib td,dah melakukan inzal…. Boleh tak ustaz Terangkan ?? Sah tak mandi tersebut skiranya tiada lafas untuk inzal,tp hanya lafas haid? Atau perkara itu mmg sah atas 1 lafas niat hadas haid sahaja?

  15. Apakah mandi wajib dengan lafas niat “sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala” sah sekiranya sebelum itu kita bru lepas habis haid skaligus inzal…
    Adakah niat tersebut boleh dlafaskan jika untuk haid Dan inzal? Sah ker tak mandi tersebut Dan adakah says perlu mandi untuk Kali kedua untuk niat inzal??

  16. salam ustaz saya ada sdikit kraguan,mkin byk sya mmbaca mkin celaru di btnya.. ini mgenai mandi wajib ..
    sbelum saya mandi wajib saya tlebih dahulu mandi biasa supaya saya lebih rasa bersih..slepas itu bru saya bhuduk “mbasuh kdua2 tngan dgn niat “saya aku mgmbil huduk utk mndi wajib krn ALLAH TAALA” dan trus mgmbil huduk sperti biasa hingga slesai..
    lpas itu bru saya mandi wajib,sblum mandi saya bniat di dlm hati “NAWAITU ROF’AL’ADASIL AKBARI LILLAHITAALA” smasa saya mjurus air di kepala saya bniat lg “SAHAJA AKU MGANGKAT HADAS BSAR FARDU ATAS KRN ALLAH TAALA”..dan mjurus 3 kali sbelah kanan dan 3 kali di sblh kiri..dan saya trus mandi sperti biasa…
    slpas mandi saya bniat di hati ‘ASHADUALLA’ILA’A’ILALAH,WAH’DAHULASHA’RIKALAH, WA’ASHA’DU’AN NAMU’AM’MADAN AB’LUHU’WARUSULUH..

    saya bharapv sngt ustaz dpt mjwp saya ada mandi wajib saya ini sah atau tidak?????

  17. Bleh tak mandi wajib krana onani/jimak,disekalikan dgn mandi hadas haid?
    Bagaimana dng lafas niat? Apa yg perlu dlafaskan?

  18. Ustaz,saya menghadapi satu masalah.Apabila saya membuang air besar,kekadang sedkit cecair putih trkeluar dr kemaluan saya.tetapi pada wktu itu saya tidak syahwat.adakah saya perlu mandi wajib?

  19. salam ustaz… ingin bertanya jika kita pegang pakaian terkena air mani dan haid…kering atau basah… adakah kita perlu mandi wajid semula.. atau basuh tangan atau sebalik..

  20. assalamualaikum. Bagaimana pula dengan halnya mandi wajib bagi mereka yg tidak berkhatan, samaada kanak2, remaja atau dewasa.

  21. Salam ustaz.saya sudah basuh di luar dan dalam telinga saya.Tapi pada keesokan hari saya rasa mcm ada bende dalam cuping telinga saya.Padahal saya sudah basuh luar dan dalam telinga saya.Saya was-was mandi wajib saya sah atau tidak?Saya keliru memikirkannya.Adkah saya perlu mandi wajib semula?

  22. salam ustaz, saya nak tanya, sebelum mandi wajib, kita kena basuh suma najis pada badan dan hilangkan segala kekotoran kan, tapi boleh x proses tu saya guna air dalam baldi TETAPI bila mandi wajib, bermula selepas niat, saya guna air mutlak pula??..dan saya meratakan air mutlak keseluruh badan, cuma hilangkan kekotoran saja guna air dalam baldi dan sabun…. sbb sejauh yang saya tahu, x boleh gunakan air dalam baldi kalau x cukup dua kolah sbb risau air mandi wajib tu terpercik masuk semula kedalam baldi tersebut….

  23. Assalamualaikum.
    Saya ingin bertanya.
    Selepas mandi wajib saya rasa yakin yg mandi wajib itu sah.
    Kemudian timbul pula rasa was2.
    Bagaimana nak selesaikan?
    Sah atau tidak mandi wajib tu?

  24. salam ustaz…pada malam itu saya telah bermimpi basah,bangun jer keesokan paginya sekitar pukul 6.30 am untuk mandi wajib,air kat rumah tiada.untuk mencari air kat tempat lain mungkin akan menyebabkan saya terlepas waktu subuh.jadi persoalanya :

    1) apakah yang perlu saya lakukan untuk menunaikan solat subuh?

    2) adakah berdosa sekiranya saya menunggu sehingga air ada kemudian mandi wajib dan Qada solat subuh?

  25. Assalamualaikum ustaz,

    Soalan saya apa hukumnya jika kita memakai perfume yang beralkohol atau pun deodoran yang beralkohol kemudian kita mengambil wuduk dan bersolat seperti biasa ? Adakah sah solat kita ?

  26. adakah perlu bagi wanita yg bertindik telinga mencabut subang dan meratakan air ke lubang tindik itu? sah tau tak kalau tak buat demikian…

  27. Uztad,Apakah cara untuk menghilangkan warna di rambut???? Atau teda cara lain selain potong rambut tersebut????

  28. salam ustaz di sini saya ing bertanya dengan ustaz kalau perempuan tu mengugurkan bayi dia di wajib kan mandi nifas atau tidak dan kalu melambatkan mandi nifas lebi 30 hari bagaimana cara mandi nifas itu??

  29. Ustaz , kalau kita sudah mandi wajib . Lepas itu terkeluar air mani sedikit . Adakah kita kena mandi wajib sekali lagi ?

  30. adakah sah mandi wajib jika terdapat daki selepas mandi dan sah ke jika tidak menggosok anggota badan..hanya mengalirkan air je.

  31. adakah tidak sah jika tidak basuh dalam hidung ketika mandi wajib dan sebelum mandi wajib saye potong kuku dulu sah atau tidak..

  32. Assalamualaikum ustaz..sye nk tnye satu soalan.. adakah sah mandi wajib/wuduk jika memakai inai pada jari?

  33. salam..adakah mandi wajib sah apabila selepas mandi mndapati masih ada makanan di celah gigi..adakh gosok gigi wajinb ketika mandi wajib?

  34. sah atau tidak selepas mandi wajib sy dapati masih ad makanan di celah gigi…?adkh sy perlu mandi wajib lagi

  35. Assalamualaikum ustaz……

    sya nak bertanya….

    Adakah sah mandi wajib menggunakan air kolah yang kecil?..sya tinggal di rumah taman..jd sya menggunakan air kolah itu untuk mandi wajib…adakah sah mandi wajib itu? sbb shower rumah sya rosak…

    harap ustaz dpt membantu

    terima kasih

  36. salam ustaz sy skrg tgl d luar Negara dan keadaan d sini tersgtlh sejok hingga suhu negative sehingga boleh memudaratkan jika mandi pada musim sejok ,jd sy hendak bertanya kpd ustaz sekiranya ad rukhsoh ,sekiranya kondisi nya begini bolehkah kita hanya menggantikan hadas besar dengan wudhuk ataupon secara bertayamum? satu lagi jika air mani terkena pd pakaian adakah ia dikira najis dan tidak sah solat jika menggunakan pakaian itu? harap ustaz dpt mnlg mslh yg rumit ni

  37. salam , nk tnya .. dulu saya rasa saya penah pegang berus yg mmpunyai bulu babi tpi smpai skrg saya x sertu lagi . saya juga rasa yg berus tu bukan drpd bulu babi .. kira was was la . tpi , ada ustaz yg g tau yg time zaman rasulullah dulu ada org yg guna benang jahitan drpd bulu babi tpi x timpul masalah pon wktu tu atau prcanggahan pnggunaannya .. jadi , apa yg perlu saya buat ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>