10 sifat calon suami yang baik

Mempunyai jodoh dengan seorang lelaki yang baik adalah idaman setiap wanita.

Manakala menjadi lelaki yang mempunyai sifat-sifat yang didambakan oleh wanita adalah idaman setiap lelaki.

Jadi, apa yang aku tulis di bawah ini adalah sesuai untuk lelaki dan juga wanita.

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini.

Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini.

10 sifat calon suami yang baik: 

  1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.
  2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
  3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
  4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
  5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
  6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.
  7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
  8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
  9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
  10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Wallahu a’lam.

Seorang bapa kepada 3 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

168 thoughts on “10 sifat calon suami yang baik”

  1. macam payah je nk cari ciri-ciri tu..

    ixora’s last blog post..Inside my….

    ImamKhalid: Macam aku cakap kat catzer tadi lah. Jodoh pertemuan di tangan Allah. Nak cari memang tak berjumpa, tapi kalau nak buat panduan, banyak faedahnya… :)

  2. 9 dah ade, yg 1st tu kene kuat kn sikit. Mudah2 dirahmati dan dipercepatkan jodoh. Amin.

    ImamKhalid: Pergh, dasat sungguh ko nih. Takpe2, teruskan usaha. Mudah2an diberkati.. :)

  3. Woo0oo0o.. dah jadi Tan Sri ek skrg?
    patutla lama tak singgah FOM.. =(

    ixora’s last blog post..Semalam..

    ImamKhalid: Eh mana ada tak singgah.. Hari² aku singgah tau, cuma tak dan nak komen jer.

    BTW, mana ko tahu aku dapat Tan Sri? 8O

  4. no komen………

    ImamKhalid: Lain kali kalo no komen, takyah tulis lah.. Aku dah tau dah… :lol:

  5. pergh..ssh nye nk crik..terutama ciri yg ke-6 tuh..hai..kne cri yg bute la jwb nye….hehe

    ImamKhalid: Carilah yang terbaik yang anda mampu… :)

  6. masih bdoa dikurniakan calon suami baik…semoga kehidupan diberkati Allah dan bahagia dunia akhirat..Amin

    ImamKhalid: Insya-Allah dimakbulkan.. :)

  7. ermm nak jadi lelaki yang baik antaranya adalah ;
    jadikan lah amal ibadat amal soleh itu sebagai kekasih yang utama…
    kerana dialah dapat manjaga kita selama-lamanya….
    setia menemani kita dalam apa-apa jua keadaan
    susah dan senang kita ,,
    bila kita mati dialah akan menjaga diri kita,,
    bila di akhirt dia lah akan membawa kita ke syurga
    dialah akan membimbing kita semasa melalui titian siratulmustaqim dengan cepat dan selamat.. akan ke syurga bersama-sama.. selamanya…amin cintailah dia dan hidup kita akan sempurna dunia dan akhirat amin insyaallah..
    ini janji Allah…

    ImamKhalid: Masya Allah, kagum aku baca tips ni. Terima kasih dan selamat datang, Hafez! :)

  8. KASIH manusia sering bermusim,
    sayang manusia tiada abadi.
    Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janji-Nya pasti.

    ;) sekian terima kasih

    ImamKhalid: Cayalah Hafez! Terima kasih kembali… :)

  9. boleh tanya x? macam mana nak letak gambar kat profile ne?

    ImamKhalid: Senang jer, masuk http://gravatar.com dan set profile di situ. Bila komen di mana2 blog, gambar ko akan terpapar. Selamat mencuba! :)

  10. Payah nak cari ni…ada lagi ker…Semoga ALLAH menemukan jodoh dengan orang yang beramal soleh…

    ImamKhalid: Insya-Allah ada. Terima kasih, dan selamat datang! :)

  11. alhamdulillah…syukur kepada tuhan sy mendapat seorang suami yang solehah. Harap2 kami di tetapkan iman hingga ke akhir hayat. Semua 10 diatas ada pada my hubby.Amin….

  12. saya,.. alhamdulillah telah mendapat seorang bakal suami yg ada semua ciri2 seperti di atas…

    tapi saya seperti tak reti bersyukur bila dia selalu meminjam duit saya.. huk huk..

    sekarang saya sangat kekurangan… agaknya ni ujian saya sebelum mendirikan rumahtangga dengannya…

    memang orang tu seorang yg bertanggungjawab dan lain2 yg baik adanye, tapi birthday saya pun tak ingat..

    so saya rasa kena tambah lagi lah ciri2 tu..

    1. Bersifat prihatin

  13. Hmmm…Alhamdulillah…semua ciri2 tu ada pada suami saya…tapi sedihnyer..x sempat celebrate anniversary ke-5…dia telah di jemput Illahi….last year…nak cari yg baru….bukan snng…kalo ada pun silap2 laki orang…camne ni ustaz….bertambah2 sedey lagi …..

  14. mmg susah nak jumpa ciri2 macamtu.bila dah jmpa,tak bersama keakhir hayat plak…wallahu’alam

  15. alhamdulillah,walaupun suami saya tak memenuhi semua 10 ciri- ciri yang tersenarai.sekurang-kurangnya ada juga ciri-ciri yang ada pada dia..harap-harap makin bertambah ..harap selepas ini ustaz boleh bercerita tentang rezeki sepencarian yang dikongsi bersama. siapa yang bertanggungjawab dan bagaimana kaedah yang paling sesuai menurut islam

  16. assalamualaikum ustaz,
    saya ada sedikit masalah nak kongsi dengan ustaz yang sudi
    macam ni, saya seorang guru dari semenanjung dan ditugaskan mengajar di luar bandar sarawak…masalah yang timbul ialah…nie kan bulan ramadhan,ada segelintir kawan-kawan (guru-guru islam dari sarawak) yang sama mengajar dengan saya tidak menunaikan ibadah tersebut, malah mereka siap menyindir kami guru dari semenanjung..mereka mengatakan kami ni tunjuk warak(alim) di depan mereka. dan yang paling sedih,anak2 didik kami juga tidak menunaikan ibadat tersebut. mereka hanya berpuasa diwaktu sekolah sahaja,sedangkan dirumah mereka makan.ini kerana ibu bapa mereka juga tidak menunaikan kewajipan tersebut.bagaimanakah cara terbaik untuk mengelakkan masalah tersebut….bantulah kami…

  17. Memang tidak dinafikan, saya sendiri pun pernah mengalaminya, sewaktu menetap di Kuching, Sarawak.

    Sukar untuk mengatasi masalah ini. Anggap sahaja saudari berada di luar negeri, seperti di Bangkok, Amerika, tetapi masyarakatnya bertutur bahasa kita.

    Oleh itu, dugaannya pasti lah lebih berat dan menyedihkan. Bersabarlah, mohon kekuatan dan pertolongan daripada Allah s.w.t.

    P/s: Yang dahsyatnya, malam 7 likur meriah pulak. Time raya bukan main hebat lagi, sampaikan minuman keras pun dihidangkan. Itulah budaya sesetengah mereka.

    P/s/s: Maaf yer orang2 Sarawak, ini hanya pengalaman peribadi saya, tiada tujuan yang tidak baik untuk sesiapa pun.

  18. em payah jugak ek nak cari yang sempurna mcm yg tu?
    manusia mana ada yg perfect.
    em tengah mencari2 nie tak jumpa yang berkenan payah.
    yang suka di hati, keluarga pulak tak suka

  19. Ya Ustaz..marilah kita renungkan bersama..
    apakah yang dingini oleh seorang suami terhadap isterinya?
    jika..Seorang isteri yang baik..cantik..pandai memasak..manguruskan rumahtangga..tidak pernah memburukkan suaminya didepan orang lain atau keluarga sendiri..dan kini sedang sarat mengandung anak pertama setelah 2 tahun berkahwin.
    kasihnya siisteri kepada suami tak pernah berkira…
    beli segala kelengkapan rumah termasuk kereta..dan kini dalam perancangan membeli rumah.
    Tetapi si suami????? suami tidak pernah bersyukur di atas apa yang ada..sehingga sanggup mendera isterinya. Sanggup disepak terajang isteri yang sedang sarat mengandung?
    Kenapa semua ini terjadi? dimanakan tanggungjawab suami sebagai pelindung isteri? Dimanakah perikemanusiaannya?
    Bukankah perempuan yang baik untuk lelaki yang baik?
    wassalam…

  20. Apabila nafsu menguasai diri, ditambah dengan kejahilan akal, dicucuk pula dengan godaan syaitan, sudah tentulah parah jadinya.

    Sedangkan perkahwinan itu suatu yang mulia, ikatan yang perlukan kesabaran, kasih sayang yang senantiasa mekar, cinta yang abadi, dan sebuah perhubungan istimewa yang tiada tolok bandingnya.

    Tiadalah erti hidup bila tidak memberi, tiadalah makna ikatan tanpa pengorbanan, hapuslah sebuah masjid yang dibina, tiadalah keistimewaan dalam rumahtannya.

    Justeru, pokok pangkalnya pemimpin itu lah yang mesti mencari jalan kebenaran, jalankan kewajipan, tunaikan tanggungjawab, dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah s.w.t.

    Sebagai pengikut, perbanyakkan doa memohon keampunan, pohon belas ihsan dan minta bantuan hanya dari Yang Maha Esa. Perbaiki juga kelemahan diri yang mungkin menjadi tempias di sebalik dugaan yang mendatang.

    Ingatlah, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Kesabaran akan terpupuk dengan sendiri sekiranya kita berserah kepada-Nya.

    Takziah diucapkan. Wallahu a’lam.

  21. Salam.. ustaz.. bleh tanya sikit? Ramai yang bercakap kawan biar beribu dan berkasih biar satu. tp yang saya konfuse, kebykan org skrg berkwn terlalu bebas antara lelaki n perempuan dan anggap tidak salah disisi agama jika cuma setakat kwn dan berkenal-kenalan, dan saya nak tanya skit perhubungan antara lelaki dan perempuan yang mcmana yang tidak salah disisi? sebab saya ada gak berkawan, mungkin cara saya berkawan adalah salah tanpa saya sedari contohnya bergayut di telepon berjam-jam.

  22. bagaimana jika sekiranya seseorang suami melafazkan “entah2 anak dalam kandungan ni pun bukan anak aku..” ketika sedang marah.
    apakah hukumnya..dan apa yg patut dilakukan oleh siisteri sekiranya anak dalam kandungan itu adalah anak hasil perkahwinannya dengan suaminya..isterinya tak pernah curang..tetapi bila berjauhan sisuami sanggup menuduhnya sedemikian..memang sisuami tu curang..siisteri pernah membaca sms yang romantik..dan lebih dari itu..tetapi bila ditanya..seolah2 sisuami bangga mempunyai peminat yang ramai..isteri sabar sahaja…

  23. Hakikatnya, tiada istilah berkawan dengan yang bukan muhrim. Apabila seseorang itu bukan muhrim dengan kita, maka tidak ada sebab untuk kita berkawan, berinteraksi, dan sebagainya.

    Namun begitu, apabila kita ditegur atau disapa, maka wajib bagi kita meraikan sapaan itu, untuk tidak melukakan hati sesama manusia, dengan tidak melanggar batas2 agama.

    Jika sesama jiran pula, wajib mengambil berat antara satu sama lain. Oleh itu, perlu ada interaksi, walaupun berlainan jantina.

    Bercakap bila perlu, pandangan mata dan anggota badan wajib dipelihara.

    Justeru, kita harus pandai menilai setiap perbuatan, dengan berbekalkan ilmu agama yang mencukupi, untuk mengharungi dunia yang penuh cabaran ini.

    Wallahu a’lam.

  24. Memang sudah kita ketahui, suami tidak patut berkata begitu.

    Namun sebagai isteri, elakkan daripada suami berkata begitu. Jaga tingkah laku dengan suami, kawan2, rakan sekerja, saudara mara, dsb supaya suami tidak ada syak wasangka terhadap isteri.

    Jangan melawan dengan kekerasan, tetapi gunakan psikologi untuk memancing suami. Sebab itu ilmu amat penting dalam rumahtangga.

    Dapatkan nasihat dari yang lebih berpengalaman dan mengenali si suami. Minta bantuan dari seseorang yang dituruti oleh si suami, seperti ibunya, abangnya, saudaranya, dsb.

    Dalam pada itu, kesabaran amatlah penting. Seperti biasa, banyakkan berdoa memohon keampunan dan petunjuk.

    Wallahu a’lam.

  25. salam
    bgus gak laman web ni.bleh tukar2 fikiran.susah skang nk cri calon yg baik.tp kta msti sedar gak nk yg baik kna la ukur dibaju badan sendiri.sy nak tanya pendapat uztaz if famili kita especially mak kita dh berkenan kt srang laki ni..bg mak dy srg yg baik lah.dy soh sy cba knal lu.tp awal2 lg sy x excited nk knal…tp bab kata org naluri mak tu lebih tepat.camner tu ustaz..

  26. Salam..

    Serius ni nak tanya to make sure..betul ke senarai kat atas tu?

    Hemmm…macamana ye nak bagitau supaya tak kedengaran seperti riak..saya sampai kena baca berulang-ulang kali senarai tu nak tengok mana yang takde pada suami saya..tapi, maaf ye saya kena bagitau juga..semua yang tersenarai ada pada suami saya…alhamdullillah!!

    Saya setuju memang payah nak jumpa orang lelaki yang punya ciri-ciri seperti yang dijelaskan tu pada zaman sekarang..dalam sejuta cuma ada seorang je..yang sorang tu lah semua orang pompuan nak..hehehehe!! Habislah aku lepas ni..tak boleh jadi ni..kena jaga laki elok-elok ni..kalau tak orang ambik laki aku pas ni…hehehehe!!!

    Maaf ye..saya tak bermaksud bermegah-megah kat sini..setakat ni suami saya jatuh dalam kategori di atas..tak tau lah pula kalau tuhan berkehendak lain pula selepas ini..tapi saya berdoa biarlah suami saya dikekalkan macam tu selamanya..Insya-allah..Aminnnn!

  27. Betul, itulah sifat2 suami yang baik.

    Tahniah di atas anugerah yang dikurniakan-Nya itu. Gunakan sebaiknya. Moga2 dijauhkan segala kesulitan. Amin ya rabbal alamin.

  28. usaha,doa n tawakkal kepadaNya kerana sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kite..semoga Allah memakbulkan doaku selama ini..

    wah..dah mcm pakar motivasi hehe

  29. Salam. Saya masih mencari, siapakah dia yang telah ditakdirkan. Semakin penat menanti. Ya Allah, pertemukanlah dengannya dalam ketenangan. Mohon doa kalian juga, semoga dipermudahkan jalan, ameen.

  30. salam..mimi,
    yang penting berdoa selalu utk dapat suami yang baik. akak pun dulu cam mimi, cuma sempat 3 tahun bersama. tapi akak bersyukur kerana dapat jaga dia sebaik yang mungkin sebelum meninggal kerana sakit kronik hati. lepas tu akak sedih sangat dan takut nak kahwin lain. bukan apa, takut tak dapat sebaik arwah suami. Alhamdullillah setelah 3 tahun keseorangan, akak di temukan oleh kawan dgn suami sekarang. Syukur sangat! semua ciri2 di atas ada kat dia.
    Pesan akak..bila dah sorang ni dugaan byk sgt, jaga lah diri dan maruah kita sebaik mungkin. Ianya satu kejayaan ,klau kita dapat menjaga diri kita dengan baik. Lagi satu, jgn sesekali tersilap pilih..suami orang. Kalau kita meluka hati orang, hidup kita mungkin tidak akan tenteram sampai bila2.

  31. sume ciri2 ni ade pd tunang sy tp yg 1st x sgt la (bab solat)…
    acap kali gak sy sentuh hal ni sbb bg sy ini la yg paling penting (tiang agama kn) tp sll je die ckp sifat ni akan ade pd die pas kitorang kawen.
    arap2 macam tu la..

  32. seumur hidup sy…sy x pernah bercinta..ttp mempunyai ramai kwn lelaki…ttp baru2 ini tiba2 dlm masa yg sama saya mempunyai 3 org teman lelaki yg sgt2 mencintai sy….
    1.kekasih no1 sy mempunyai semua ciri2 diatas2…seorg ustaz tetapi masih belajar di mesir.. bkn org melayu…
    2.suami org yg sgt mencintai sy.
    3.suami org yg ditinggalkn isteri dan sgt mecintai sy dgn ikhlas dan sanggup menunggu sy sampai bila2.

    masalah sy skrg ni ialah….kekasih sy di mesir hanya menyuruh sy menunggu…..sedangkan kekasih yg kedua sedang menanti sy dgn setianya….dan kekasih sy yg ke3 juga masih menunggu……

    usia sy semakin meningkat…..skrg umur sy 26 tahun…..byk kali bercinta ttp x pernah ader kesudahannya….

    hari semakin hari…sy semakin risau dgn keadaan diri sy…

    tolong sy hadapi masalah ini…sy betul2 dlm dilema

  33. suami soleh ialah suami idaman, suami ideal, suami mithali….bermulanya keperibadian soleh hasil dari didikan di rumah…sokongan persekitaran hidup…..soleh adalah peranan rohani dalaman yang mantap dari sudut akidah dan akhlak…

    Entri terkini blog sufi salafi.. Suami Soleh Suami Idaman

  34. jumpe sum1 yg ok,tp 1 je.lau bab2 agama ni asyik sy je yg kena ingatkan.mmg die x penah tinggal solat,die ok.tapi sbg lelaki,kalau bleh sy nak die yg bimbing sy.agak2 ape cara tebaik sy nak gtau die supaya nex time die besungguh2 ckt dlam mempelajari hal2 agama dan dapat bentuk sya jadi muslimah yg lebih baik

  35. assalamualaikum ustaz…sy bru je membuka ruangan ini, dan ia amat menarik minat sy…sy nk tnya, knp lelaki yang baik skrg semakin lama-semakin pupus? sy amat kecewa dgn sikap mereka yang mgambil kesemptn di atas keramaian wanita….klu boleh sy nk ustaz jelaskn…

  36. Secara ringkasnya, itulah tanda akhir zaman.

    Secara terperinci, amat panjang untuk diceritakan. Insya-Allah akan saya buka perbincangan di blog. Sila langgan RSS supaya tidak ketinggalan.

    Wallahu a’lam.

  37. maka hendaklah kita jadi wanita solehah..inshaALLAH akan deketemukan dengan lelaki yg soleh. Dalam Al Quran ALLAH ade menyebut…mukminin mukmunath. sobirin sobirath, sodikin sodikath, muslimin muslimath…maka delah dipasangkan mereka mereka ini….maka segalanya bermula dari kita..Allahualam…

  38. Alhamdulillah… stlah pts tng dgn llaki yg sy knl bthn2, ahrnya ALLAH m’temukan sy dgn s’org laki yg pnya cri2 d ats. Pd mlanya, skr utk m’pcyai dnia ini msh lg m’pnyai laki yg bait, apth lg taat m’gerjakn srhnNYA. Sykr alhamdulillah…

  39. salam. bagaimanakah sekiranya seorang suami berpergian kerja elok bahasanya dan seperti biasa mencium istrinya sebelum tetapi setiap kali setelah balik kerja atau berkursus pasti berubah perangai dgn marah yg tidak dktahui pangkalnya, dan intim dgn wanita lain sedangkan hubungan suami isteri sblm ini baik dan harmoni.selepas seorang perempuan tidak mahukannya, nti dia akan memancing yg lain sehingga dpt ditiduri.bagimana cara utk mgtsi maslah suami bgni.

  40. Salam..

    Memang susah nk jumpe lelaki yg ade ciri2 sprti yg dsnaraikan di atas..stkat ni kbnyakan lelaki yg sy jmpe smua jnis yg x matang dan kurang tanggungjawab..

    Memang x dinafikan ade lelaki yg baik,tp mybe sy yg blum jmpe lg..:)

  41. Salam muhibah,

    aku rse baik ko pilih yg no 1. soalnye dier masih lum berpunye dan masih suci. ps2 kalo yg 1 dh tinggalkn ko, brulh ko pilih yg no3 sbb yg no3 dh x dpunyai sape2 lg lastly barulh ko pilih yg no2. nie pndpt aku jerk kalo kau nak ikut, its up 2 u.

    sekian dari saya.

  42. saye dah jumpe lelaki yg macam tu. Semue ciri diatas, ade pade die..
    Memang saye ade hati pade die. Tapi saye rase saye tak layak untuk die..
    Saye tak cukup solehah untuk lelaki soleh macam die…
    haisshh…. (T_T)

  43. salam…
    ya ustaz…saya mau tanya, saya ni makan hati sbb suami saya selalu jer puji bekas kekasihnya…apakah hukumnya?adakah wajar dia buat begitu pada saya…katanya kekasihnya tu cantik…suci…maklumla…student UIAM….setiap kali kongsi cerita pasal kekasih lama..dia puji yang soarang tu jer…menangis saya…yang sedihnya macam dia x sedar yang dia sdang bercerita ngan isterinya(saya)

  44. Saya sudah berkahwin 13 tahun. Seorang isteri yg amat penyabar.Tak semua ciri2 yg diatas ada pd suami saya (hanya 3/10 saja ada).Namun saya redha dengan ketentuan Allah.

  45. nasib awk same ngn sy.dr mula kwin sm5 skg msih xbrubh.mlm aje sorok enset bwh bntal.tp pling sedih wk2 sy kndungkan ank kami yg prtama.dia tggalkn sy sdng sarat 7 bln.ikut pompuan yg masih is3 org.cuma balik slps 2 hari sy bersalin tp lebat penuh kt leher.skit sgt ati…

  46. alhamdulilah..ciri2 tu ada pada seorang teman yg sy kwn sekarang..tp antara kami ada skit konflik..wlpun dah ok..tp bg dia amat memberi kesan yg mendalam..doakan kami akan bersatu satu hari nanti yerk..amin

  47. kadang2 terfikir,
    adakah lelaki untuk aku?

    kadang2 terfikir,
    kalau ada,
    betulkah dia yang dicari?

    kadang2 terfikir,
    bila senyap si perempuan,
    adakah lelaki itu tahu isi hatinya?

    kadang2 terfikir,
    tuhan rahsiakan yg ini,
    sampai bila?

    selalu berfikir,
    atau memangkah tertulis,
    tiada dia untuk aku?

    tiada jawapan.

  48. sy kenal sorang lelaki yang pnya hampir semua ciri di ats. itu yg sy nmpk setelah hmpir setahun sy kenal dia. masalahnya kadang-kadang ada lelaki yang pandai berlakon menunjukkan ciri yang baik. lepas kwin baru pecah tembelang…

  49. hmm…panas juga entri ini, kepada lelaki di luar sana (termasuklah aku) cuba-cuba lah menjadi insan yang lebih baik..ada seorang je yang benar-benar menonjol sekarang yang ada kesemua ciri tersebut.. nak tahu siapa??…..aidil lakonan fizz fairuz dalam citer nurkasih…hua hua hua

  50. salam,
    bagaimana utk mengatasi masalah hati.saya telah berkahwin dengan suami bulan 2 yg lalu tp masalahnya suami saya masih lg berhubung dengan kekasih hatinya di tempat kerja. saya sudah meminta dia bertukar tmpt kerja tetapi dia bekeras tidak mahu dengan alasan susah untuk mndapat pekerjaan sekarang ini. saya pernah diceraikan olehnya gara2 saya bercakap masalah dan pertengkaran yang selalu berlaku antara kami adalah berpunca dari perempuan itu namun selepas seminggu kemudian kami rujuk semula. sebelum rujuk,dia cuba memujuk saya dengan bermacam cara termasuk mengatakan yg dia telah meletakkan jawatan di tmpt kerja nya sebab saya. namun selepas rujuk semula, ternyata alasan nya itu tidak bernas.dia tidak berhenti dari tmpt kerjanya itu malah bekeras dari mahu berhenti dari situ. saya bimbang dia akan menjalinkan hubungan itu. apa yg perlu saya lakukan wahai kawan2 sekalian???

  51. salam… bgs ciri2 2… tp cam ner kta nak tahu seseorang itu ada sifat… klau tanya tentu ramai orang x megangku di seoarang yang soleh..

  52. emm…mmg ssh nk cri llaki yg ciri2nye cm tu kn dlm zman skang ni..tp insyaAllah leh jmpe yg baik tp xla smpurna spt yg kte hrapkn..cz manusia ni xsmpurna dr segi siftnye..:)

  53. salam…mmg susah mencari ciri2 cmtu sekrg, kebykkn yg sy jumpa ikut pengalamanlah kebykkan nya suami org..knpa ya?..masyaallah…atau mgkin sbb terlalu ramai pompuan di zaman sekrg..
    kdg2, terasa give-up gak nk cari psgan lg, lebih2 lg klu teringat kenangan silam, tpi naluri perempuan ku tk dpt utk berkata tdk, memandangkan aku dan ank2 ku memerlukan insan bergelar suami & ayah utk membimbing kami..tpi dimana kan ku cari…

  54. Astaghfirullahalazimmmmm…..kena jadi pengurus la pulaaa..kahkahkahkah…segan ehh..tknk laa..ustaz niiii…

  55. ustaz niii…nanti lari dari tujuan, sy yg minta dicarikan top top sy pula yg mencarikan org kang…sedeyyyy tuuuu…
    ni kan blog ustaz so ustaz lebih tau sapa2 yg berkelayakan..chewahhh…
    ustaz form la commitee…org2 seperti sy ni la ahli nyer..sure ramai yg nk join ahli nanti..
    sekadar pandangan..

  56. Ok lah, nanti saya kaji betul2. Kalau nampak ok, saya akan letak menu Cari Jodoh kat atas tu. Nanti saya ajak Cik Ema jadi ahli.

    Ada tak apa2 konsep yang Cik Ema fikirkan, yang boleh diadaptasi dalam program itu nanti?

  57. Uiks, marah nampak? Mencadangkan sesuatu yang bermanfaat itu pun dapat pahala tau.

    Apa pun, pelaksanaannya belum tentu lagi. Kalau nampak ada kebaikan, kita buat. Kalau lebih mendatangkan keburukan daripada kebaikan, kita tinggal. Itu sahaja… wallahu a’lam.

  58. salam..sy ni bdk lg..tp dh kapel..mslhnya skrang, sy dh kne brain wash..nk tnggalkn bnde2 ni,i means kapel2 ni la..tp..syg la plak.cmne ek?help3

  59. salam..sy ad sorg kwn lelaki…dy bakal jd ustaz…sy rapat sgt dgn dy…slalu gk share problems…ktowg da jnji nk kwn smpi ble2…p dy slalu say syg2 kt sy…jd sy rse lbh dihargai dgn pggln tersebut…adakah ianye berdosa sbb melibatkan hubungan antara bukan muhrim????????please help me….

  60. saya pernah berkawan dengan seorang lelaki yang mempunyai hampir kesemua ciri-ciri di atas, malangnya hubungan ini tidak menjadi disebabkan dia mencari seorang wanita yang dapat memenuhi kehendak keluarganya; bertudung labuh. Walaupon hati dah sama-sama suka, ikatan ini terhalang kerana kehendak keluarga yang tidak ditepati.

  61. sy da bercinta dengan seorang pemuda hampir 3 thn..
    pd mulanya sukar utk memahami dia… tp lama kelamaan sy blh terima…. kadang2 sikap dia yg sukar nak terima pendapat org lain termasuk sy… dia sukar nak beralah… sy jgak yg makan ati…. dia dah keje tp berniaga…. lepasan spm… dia lebih tua dari sy 8 thn… sy stdy amik kos dip…… dan bercadang nnt abes smbg deg plak…
    dia da 7 dr ciri diatas… dia cinta pertama sy…
    mslh kat cni ayah sy amat mementingkan pendidikan….
    perbezaan itu mmmbuat hbgn kami mnjadi sukar…. dipisahkan…
    sy sygkan dia… dia pun…. tapi permintaan ayah sy suh cri yg sama level pndidikan????
    apa patut sy buat????
    sy nak jga perasaan ayh sy… sy syg kan dia….
    sy pown sygkan pemuda td wlaupon ada sikap dia yg sy x suka cth yg suka mrh n wat diri sy x dihargai … tp sy tahu dan yakin dia bley berubah… dia seorg yg sgt bertnggungjwb… bila bercakap nga ayh n ibu sy sopan sgt…. kdg2 sy jeles coz sy x dilyn seperti tue…
    sy x ksah kekurgn yg da pd dia…
    pe yg patut sy wat ustaz???
    bley x sy berhubung scr senyap ng dia… n bila nak khwn nnt bwu bgtau…
    atau sy lupakan saja niat sy???
    sedih….

  62. Assalamualaikum ,maaf ya ,,komen saya tadi tak lengkap,,sebenarnya kesemuanya wanita ingin ciri ciri lelaki seperti itu. tapi kita hamba yang lemah ,terserah pada allah untuk menentukan jodoh kita. namun sebagai manusia ni haruslah berdoa yang terbaik utk kita,,,.baru lah dapat yang terbaik.dan tak semesti nya lelaki saja yang punyai ciri2 diatas,,wanita pun harus mempunyai ciri 2 berikut juga.wslm

  63. Susah nak dapat cam tu. Dulu masa saya nak kahwin, cukup takut sebab tak kenal hati budi. Cuma berdoa kepada Allah dapat jodoh yang baik dan diredhai olehNya. Saya bahagia dengan kedua ibu bapa dan langsung tidak terfikir mahu mencari kawan ataupun untuk berkahwin. Tapi jodoh tetap jodoh. Mahu tak mahu dipaksa juga tuk berkahwin. Dek kesian kan orang tua, saya terpaksa menerima kehadiran seorang lelaki yang bergelar suami. Saya teringat pada waktu itu, muka saya yang tak pernah berjerawat biasa maupun berjerawat batu, penuh dengan jerawat yang besar2 di muka. Doktor yang merawat saya mengatakan bahawa saya terlalu tension.
    Walau bagaimanapun saya tempohi juga. 7 tahun di awal perkahwinan, adalah tahun yang sangat mencabar. Saya banyak merajuk, sensitif dan banyak kali meminta cerai. Tapi dia tetap sabar. Dan kini, setelah 22 tahun berkahwin, saya rasa saya bertuah kerana dikurniakan oleh Allah seorang lelaki yang baik walaupun tidak semuanya sempurna (bukan cacat), yang penting tidak lupa tanggungjawab kepada Allah. Lembut pertuturannya, layanan yang lemah lembut terhadap seorang isteri , tidak terlalu ego dan baik budi bahasanya. Tapi yang paling penting ialah seorang yang penyabar. Saya berdoa agar saya juga dapat mencontohi semua sikapnya yang baik itu. Insya Allah.

  64. Ya Allah knplah sblum ni aku x prnah prasan ciri2 ni semua ada pada suami aku..knplah aku x prnah nak brsyukur slama ni..asyik megharapkn sesuatu yg lebih je…padahal dia dah cukup2 smpurna..trima kasih lah imamkhalid krn secara tidak langsung kau menyedarkan aku..rasa dah x sbar nak balik ofis ni nk hargai dia btul2…alhamdulillah ya allah..

  65. hafiz i ske komen u i hope lau dapat suami yang mcm nie i lah org pling betuah coz i yakin dy ley bimbing i dan anak2 i t…

  66. Alhamdulillah…

    Jodoh dengan suami orang atau tidak…kita tak mampu tentukan..Suami orang pun, kalau mempunyai lelaki soleh apa salahnya. Tenteram atau tidak individu adalah pada niat dan amalannya sendiri.

  67. alhamdulillah…ade jugak ciri2 tu pada tunang ku yang bkl jadi suami ku….mudah2 an ianye berkekalan..amin

  68. hmm suami soleh idaman setiap wanita!!!…namun bgaimana keadaannya pula,jika suami yg soleh tersebut tidak membenarkan si isterinya yg jgk solehah keluar bekerja serta perlu memakai purdah?????bukankah keadaan ekonomi keluarga yg stabil jga penting dlm mnjlnkn tgjwb rmhtangga serta agama????hmmmmm….konfius….mcm mana yer nk bt?

  69. maaf mencelah , , ,saye x tauwlah kan , ,tetapi hakikatnye lelaki mcm tue de byak sye tengok . . . lelaki macam nie memang susah nak berjumpa kan mereka jarang bersosial . . nak senang jumpa pun banyak kat masjid . . . dlu sye pun mcm tue jugak ade ker laki mcm ciri2 yang dlistkan tue , , tpi sbnrnye BANYAK so klu nak yang terbaik mka anda perlulah MEMPERBAIKKAN diri anda terlebih dahulu baru senang nak berjumpa dengan yang terbaik insya Allah , ,, , Allah itu maha adil . .gurlz yang baik dengan suami yang baik, ,tu lah yang sya berjumpa setakat nie , , ^ ^

  70. Assalamualaikum buat tuan rumah dan para pengunjung…

    calon soleh…calon solehah….sesiapa pun mendambakannya tp ramai yang kata susah nak mencarinya…yang lelaki kate payah nk cari calon isteri yang solehah…yang wanita plak kata susah nk dapatkan calon suami soleh…saling tunding menunding…yg mana kesudahan sebenarnya berbalik kepada diri kita semua….sejauh mana usaha kita????bersama muhasabah diri…

    dalam hal ini kesilapan kita adalah kerana terlampau MENCARI tp bukan MENJADI….cuba kita sama2 tukar konsep…aku nk calon soleh/an…langkah pertama…aku kene lengkapkan diri aku dengan pakej yang cukup dan lengkap untuk aku menjadi seorang yang soleh/an…bila semua orang menggunakan konsep ni..i’ALLAH…berlambak calon soleh/an yang akan kita jumpa….sungguh cantik aturannya…sama2 kita tilik diri…layak ke untuk kita mendapat calon ‘rebutan’ itu…klau tak…usaha awal adalah baiki diri agar layak…automatik lahirlah calon soleh/an yang baru….

    sekadar pandangan…yang baik datangnya dari ALLAH yang Maha Agung…yang kurang tu atas kelemahan diri ini selaku hambaNya yang dhoif….

  71. ustaz,saya telah banyak melakukan dosa besar , saya ingin bertaubat dan kembali kepada jalan yang benar,bagaimana caranya?

  72. SALAM.MEMG SUSAH NAK CARI LELAKI YANG ADA SEMUA CIRI2 TU.MANA ADA MANUSIA YANG SEMPURNA. TAPI YAKINLAH, WANITA YANG BAIK UNTUK LELAKI YANG BAIK. PERBAIKI DIRI KITA, MUDAH-MUDAHAN AKAN DIKURNIAKAN ALLAH PASANGAN YANG BAIK. INSYAALLAH….

  73. Alhmdlh…krn sy ditemukan dgn lelaki spt itu..tp takdir tidak berada dipihak sy.. mmg cinta yg diberikan setulus cinta sejati yg blm pernah sy rasai sblm ni..sikap dia yang baik membuatkan sy jatuh ati.. kami terpaksa korbankan cinta ini semata2 untuk keluarga dia. Dia sanggup korbankan cinta demi pilihan keluarga dia. Dia tak nak lukai ati keluarga dia..terutama ibunya…sy sentiasa doakan mereka bahagia..insyallah..mereka akan temui cinta sejati selepas berkahwin.

  74. memang betul lelaki yang baik untuk wanita yang baik dan wanita yang baik untuk lelaki yang baik..tapi pada hari ini tak semua macmtu..lelaki yang baik sudah berpunya dan yang tinggal hanyalah lelaki yang tak bertanggungjawab dan melanggar perintah allah…habis,permpuan yg baik2 nie tak kan dapat lelaki yang baik lagi???..

  75. Salam….saya cuma nk kongsi citer…suami saya ada bg tahu saya dia nak kawin satu lagi….tp saya tak bgi,,so dia kata kalau tak bagi dia tak boleh buat apa la sbb semua kena keizinan dr saya,saya bg tahu walau apapun saya tak izinkan suami saya kawin lain selagi hayat saya ada.saya tnya dia masih sayang tak kt saya..dia kata syg..hbs knp nk kawin lagi,,dia kata sbb dia syg kt betina tu…hbs sy suruh dia bersumpah tak akan cl,sms atau pun tel betina tu…dia bersumpah dgn angkat Quran,,,tp bila saya dpt kesan dia masih lg tel n sms dgn betina tu…saya tnya lagi knp buat lg sedangkan dh janji…mgkn rindu katanya…tp dia layan saya baik mcm dulu jgk…saya kata kewangan kita pun cukup2 makan je mcm mane nk kawin lg…pikir lah ank2 aje…bila dia buat lg saya naik angin dan tnya dia samada pilih saya atau betina tu? dia kata pilih saya n ank2..pasal betina tu biar takdir yang tentukan….maknanya dia masih ada hati…. dia kata bg peluang kat dia sekali lg…saya pun tak tahu…tolong bagi pandangan n tindakan apa yang boleh saya ambil..

  76. sush nak cari clon swami yg sholeh…
    kdng dr luar nmpak baik tp dlm naudzubillah…
    ingin plak pnya pcar,tp dh di larang ngan agama,Z ikut ja..
    mdh2an ttp sbar menjalani perintahNya…

  77. andainya diri gagak dirimba,jangan diduga merak kayangan,
    jika kail panjang sejengka,jangan diduga lautan luas,
    jika agamanya bersahaja,jangan diduga akhlak yang mulia

  78. ~~aslmkum,ske sgt…..mmg benar..jika nak cari si soleh..kenalah jadilah si solehah…bkn krana si soleh..tpi krana ALLAH..,sbgai pnyebab keredhaan ALLAH…maka slamatlh dunia akhirat..”mjadi bukan hnya di luaran tpi dalamamnya..dan sume itu ALLAH yg maha tahu sbb musabab kita dijodohkan dgn sesorg….dah namanya pasangan..msti ler sama,sesuai,secocok……hu3..yeye jer ..nak cri gak mner jodohku ..owh my soulmate…ku kirimkan AL FATIHAH setiap hri kpadamu…stiap doaku mgiringi pjalanan hdupmu..AKU MNUNGGUmu..dgn setia..sama ada di dunia atau di syurga….ermm cuma dimana kau..ya jami..ya wadud..hu3..

  79. betul tu Ainul, NurAin pun setuju.sbb setelah menjadi mualaf, br saya merasa bagaimana bila 1org wanita hidup berlandaskan garis panduan Islam. memeluk Islam atas dasar terbit dari hati sendiri ada kelebihannya (slm ni sy x fhm bila org kata x senang nak dpt hidayah dr Allah), br skrg sy fhm. Sbg 1org yg asalnya kafir dan kita dah puas hidp ikut suka hati kepala je..& kini bergelar Muslim, 1org wanita trtmnya single spt diri saya mulai nampak kelebihan bila wanita menutup aurat (terpelihara dari lelaki yg hanya berniat mendekati wanita kerana nafsu) & mata hati jadi celik (bila kita 1wanita menghrp 1lelaki menerima kerana kecantikan dalaman, scr x langsung wanita menjaga perlakuannya), oleh itu bila kita wanita cuba perbaiki diri kita mana yg patut, secara x langsung Allah permudahkan kita mengenal pasti & jatuh hati kpd lelaki yg soleh….insyaallah…

  80. Alhamdulillah…saya pun sokong sangat-sangat.

    yakin pada Allah..kerana Allah swt telah menjanjikan kepada umat-umatnya..

    Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. dan begitulah sebaliknya.

    Jika masih dikatakan tiada jodoh lagi…renung2 dan cermin2lah diri sendiri dahulu… ada hikmahnya. Jika masih tidak mempunyai jodoh walaupun kita telah usaha yang terbaik, redha sahaja kerana Allah Maha Mengetahui.

  81. ya cari suami soleh sgt lah susah 1000 st, knr penilaian itu trgtg pd pribadi msg2 dan karakter yg bermcm2.

  82. ustaz say nk tny,sy dh bertemu kekasih hati..memng dia baik..tapi dia sering kali meninggalkan ajaran Allah spt solat dll,sy ingin dia menjadi contoh spt diatas dan membimbing sy krn sy punyai kelemahan..tiap kali saya menyuruh dia berubah,dia faham dan berjanji akan melakukannya..tapi itu hanya semntara saje..dia pasti kembali dgn sifat yang lama..perkara ini merisaukan saya kerana x lama lagi dia bakal menjadi tunangan saya..tolonglah saya menyesaikan perkara ini..begitu susah saya membentuknya..sedangkan saya sendiri tidak mampu..

  83. Assalamualaikum…

    Alhamdulillah entry ni dah lbh kurang 2thn tp masih ada response dr visitors. Saya baru bertunang dan alhamdulillah tunang saya memiliki hampir smua ciri yg disenaraikan di atas. Mudah2an dia akan terus konsisten, begitu juga diri saya..ameen.

  84. Puan Winnnnn
    Saya juga mengalami nasib yg sama seperti anda. suami saya ada affair dgn perempuan. bezanya perempuan itu isteri orang. hubungan mereka sampai menghantar gambar2 yg tak sepatutnya(berbogel). saya memang sedih sangat. tapi nak wat camne. bila tanya suami dia pilih siapa dia ckp pilih saya. tapi perbuatannya memburuk2 kan saya pada perempuan itu. saya dah berkahwin selama 18 tahun dan kerna nak amik hati perempuan itu dia menyatakan yg saya tak pandai masak, tak pandai kemas rumah tak pandai layan dia. padahal segala2nya saya buat. tak pernah sekali suami saya masak untuk saya atau anak2 semuanya saya lakukan sendiri walaupun dalam pantang. saya sedih sagat dengan perbuatan suami saya. saya tak tahu samada nak teruskan hidup dengan dia atau sebaliknya. sedih coz suami tak menghargai pengorbanan saya selama ini.

  85. Saya nak tanya pendapat anda semua apakah saya harus meneruskan hidup bersama suami yg suka menipu saya. suka membuat hubungan sulit dengan perempuan. terbaru membuat hubungan dengan isteri orang. pada perempuan itu dia memburukan saya mengatakan saya tak pandai masak, tak pandai mengemas rumah tak pandai layan dia membandingkan saya dengan perempuan itu semata2 nak amik hati perempuan itu. bila saya tanya kenapa dia buat camtu dia ckp saja suka2 sahaja. dia mengakui layanan saya selama ini cukup tetapi sekadar suka2 sahaja ckp kat perempuan untuk jaga hati perempuan itu. sedihnya hati saya bila dia wat camtu. Dia tak pernah nak jaga hati dan perasaan saya. dia asyik memuji perempuan isteri orang itu pandai layan dia.saya pun tak tahu suami perempuan itu tahu tak fasal hubungan isterinya dengan suami saya. setiap hari mereka bergayut melalui telepon atau sms tampa malu waima depan anak2. sedangkan sepanjang hidup bersama terlalu banyak yg saya berkorban terutama tentang perbelanjaan kerna dia hanya kerja biasa yg hanya mempunyai pendapatan 1/2 dari pendapatan saya. Sebelum ini dia melayan GRO. tetapi telah putus setahun yg lalu. yang saya pelik suami saya ini sembahyang tak tinggal tapi romeo dia tu memang hebat tak sapa boleh nafikan.

  86. mau na cie gtu….
    tpi jaman skrang pa msih da laki-laki
    yang sepeti tuu???

    klo pun da mngkin hnya tnggal beberapa ja….

  87. salam..alhamdulillah,sy da btemu dgn lelaki yg sy idamkan..dan sume ciri2 yg ad at atas uw,ad pd dirinya..syukur alhamdulillah..terima kasih ya allah..panjangkanlah jodoh kami..amin..

  88. ermmmm untungnya kalau dapat bakal suami yg mcm tu..tenang je hati..insyaallah..come on baizura jangan putus asa..jdoh ada tapi kena cari dan usaha..yang penting niat kita kerana Allah..

  89. sebenarnya tak susah cari lelaki yang ada ciri2 tu. sebab Allah pasti bagi jodoh yang sepadan. jika mahu lelaki yang baik camtu..ada ciri2 tu.. seseorang perempuan tu wajar membina sifat2 mulia tu pada dirinya. insyaAllah.. akan mudah dapat lelaki yang ada semua ciri2 tu.. Allah janji.. yang baik untuk yang baik.. tak gitu ustaz?

  90. sya setuju ngan wak…xperlu risau untuk mendapt laki yng baik…yng penting kiter sbg wanita…mestilh berusaha memiliki sift2 yng baik..insyaallh laki yng baik tok perempuan yng baik..at ap nk takut..yakin je ngan kekuasaan ALLAH…

  91. ye…bagus.. pemahaman gitu yang sepatotnya diterapkan dalam jiwa dan minda setiap muslim.. saya pun dah dijodohkan dengan seorang wanita yang taat pada saya dan Allah… dan…sgt menghiburkan..Alhamdulillah..

  92. assalamualaikum.. saya ada satu kemusykilan.. suami sy mmg solat.. tp sejak kebelakangan ni dia sgt ketagih bermain game poker di dlm facebook. saya nk tahu adakah game poker tu sejenis perjudian? apa yg saya tahu, kadang2 dia membeli chips dgn pertukaran kredit h/p utk bermain sekiranya chipsnya telah hbs. adakah ia dikira sebagai judi? bila saya tegur pasti akan bergaduh. kdg2 dia bermain sampai x tdr mlm.

  93. Poker tu hanya sejenis game, simulator perjudian, bermakna bukan berjudi betul2 tapi judi olok2.

    Tetapi, apabila sahaja melibatkan duit, ia terus menjadi judi yang betul. Berjudi itu hukumnya haram. Berdosa.

    Walaupun hanya menukarkan kredit topup, tetapi apabila ada nilai yang ditukarkan untuk berjudi, ia tetap haram.

    Wallahu a’lam.

  94. t.ksh ustaz.. itu yg buat saya risau dgn suami saya.. kdg2 sampai saya terfikir untuk ambil jalan berpisah dgnnya. sbb apa yg saya tegur tidak dihiraukannya.. berdosakah saya berfikir begitu ustaz? hari2 saya berdoa supaya dia berubah. saya tak blh terima jika suami saya seorang yg suka berjudi ustaz.. apa yg patut saya lakukan? saya sgt buntu skrg, tambahan pula saya tgh mengandung.

  95. Secara ringkas dan straightforward:

    Biasa orang akan kata, banyakkan berdoa. Tetapi kebanyakan orang hanya cakap sahaja tanpa tindakan. Oleh itu pastikan puan betul2 banyakkan doa. Setiap doa pasti dimakbul oleh Allah s.w.t. Yakinlah!

    Di samping itu, mohon bantuan pihak berkuasa, iaitu dengan pergi ke pejabat agama daerah, mohon bantuan supaya dapatkan kuasa mahkamah memerintahkan suami puan pergi ke sesi kaunseling dsb.

    Itu pun jika sudah tiada cara lain yang lebih baik. Seboleh2nya gunakan pendekatan berbincang. Isteri perlu pandai ‘tackle’ suami, cari kelemahan dia supaya dia boleh dengar kata isteri.

    Jika awal2 dah sound suami itu ini, atau masuk2 terus bagi ceramah agama, memang suami reject awal2. Sikap ego memang sukar dikawal atau disedari bagi setiap suami, lebih2 lagi yang ‘kurang’ dalam agama.

    Wallahu a’lam.

  96. insyaallah ustaz saya akn buat spt yg ustaz ckp.. sejak suami sy terlibat dgn game tu hari2 saya baca surah yassin dan solat hajat mohon pd Allah supaya dia berhnti dari bermain game yg tak berfaedah tu.. saya juga bnyk muhasabah diri dan saya, membetulkan kelemahan diri saya sebagai seorang isteri. cuma saya rs kurang berani utk mengadu dgn pejabat agama..

  97. Saya berumur 36 tahun mempunyai seorg teman lelaki sebaya masih bujang. Dia tiada pendapatan tetap dan sedang mencari pekerjaan yang sesuai. Saya sangat bersyukur mempunyai teman lelaki yang menjaga solat, membimbing saya ke jalan Allah. Ibu saya kurang selesa dengan perhubungan ini kerana dia tidak mahu saya menanggung bakal suami apabila kami mendirikan rumahtangga kelak. Teman lelaki saya sedar ibu saya tidak merestui perhubungan kami and mengajak saya kahwin lari. Saya sangat sedih kerana saya menyayangi ibu saya dan tak sanggup kahwin lari sedangkan saya jugak cintakan teman lelaki saya ini kerana menerima saya yang sangat kurang dari segi rupa. Apa yang saya harus lakukan. Saya impikan teman lelaki saya mempunyai pekerjaan tetap, tahu tanggungjawab and ibu saya merestui perhubungan ini. Saya sangat sedih and perlu nasihat dan pertolongan. Terima Kasih.

  98. Saya telahpun lepas dari suami tak bertanggungjawab… swaktu kawen dulu dia tak bg saya nafkah alasannya saya bekerja (saya guru dan bekerja d sarawak dulu, skang da posting d seremban. kami tk pernah tinggal satu rumah kerana dia d klntan dan setiap perpindahan dia paksa saya pndah ke kelantan sedangkan dia tahu memang susah nk posting kelantan dan kami da di nasihatkan pilih negeri selain kelantan utk hdup bersama… dia tak mahu), dia tk fokus pada saya,dia cuba mendapatkan slip gaji saya utk buat pnjaman demi kepentingan dia dan kuarganya, swaktu saya mengandung dia main dgn 2 org perempuan, dalam labour room dia main game dan msg2 perempuan…saya jumpa mcm2 benda pelik (kondom dsbgnya) swaktu dlm pantang… 2 thn saya memendam rasa, thn kedua saya amal solat hajat dan tahajjud sepanjang kehamilan…. masa tu saya d sarawak, syukur Alhamdulillah, Allah bantu saya selesaikan perkara ini dgn baik…walau dia ugut saya, segala urusan mahkamah berjalan lancar dan saya dapat lepas dari dia.. Saya bersyukur Allah lindung saya dan anak… skang dia cuba nak dapatkan anak ni sedangkan saya dah dapat hak penjagaan… pembaca2 sekalian, doakan saya dan anak selamat dari kejahatannya dan anak selamat di bawah lindungan Allah dan jagaan saya…

  99. Husband aku taksolat….bgtau kat mak bapak dia…diorang buat de je…cepat angin…sikit salah marah…habis kaki tangan naik…sampai ludahnya aku…sabar sbb anak anak….benci…

  100. Lelaki baik untuk wanita yang baik. Wanita yang baik untuk lelaki yang baik.

    (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

    (An-Nur 24 : 26)

  101. Allahu akbar.. ksiannye.. xpe, ingat lah bahawa suami Asiah lbh jahat dr suami akak. tp berkat kesabaran dan tawakalnya pd Allah, diangkat beliau sebagai ketua wanita di syurga.. disebut namnya dlm AlQuran.. jgn putus asa berdoa mohon kebaikan utk suami krn doa wanita lbh makbul drpd lelaki.. Yakinlah pd janji2 Allah..

  102. err.. imam ciri2 calon suami yg baik je ker… cara2 nak cari calon suami yg berciri yg baik xde ker??? hehehe..

  103. salam…sy dh bertunang dan akan melngsungkan perkahwinan 2bulan lg.. sblum nie sy tidak tahu bhawa bakal suami sy seorang kaki judi… tp skg sy tgk dia asyik berjudi sahaja, tambahan pula bila dia kenal dgn kawan2 baru dia… puas sy nasihatkan dia.. pernah gak tfikir nak mntk ptus…tp fkr malu kluarga… puas sy berdoa… apa perlu sy buat ustaz…

  104. Salam semua, cara terbaik utk cari calon suami yg baik adalah dgn menjadi calon isteri yg baik krn Allah menjadikan wanita yg baik utk lelaki yg baik Insyaallah.

  105. salam…sy bosan sbb smpai skrg jodoh sy x kunjung tiba..dh try cr tp semuanya xde jodoh. umur skrg dh 33…adik sy anak dah masuk 2..huhu sedeyyy nyee… :(

  106. Saya belum berkahwin.walaupun kwn2 ada yg Perli tp bg sy tidak pedulikan suma itu krn bg ku Allah lah kekasihku.. Skrg sdg berkenalan dgn sorg lelaki di pejbt. Gaya nya mcm suka kpdku ttpi sdh tiga thn begini dia x prnah suarakan hasrat utk melamarku. Bg ku jodoh sdh di tetapkan Allah kalau ada adalah kalau tak ada aku redha. Mgkin dia ego tp kita lihat lah sejauh mana ego dia itu boleh pergi. Walopon sy ada hati jgk kt dia tp sy xkan mulakan lgkah. Tp dia mmg ada semua ciri di atas. Mgkin dia menunggu yg lebih cntik dr ku krn ku tidak begitu cntik. Biarlah… Bg ku aku bhgia begini dgn masa yg byk utk beribadat selagi aku msij bujang…

  107. subhanallah ingsya allah aku telah menamukan orang nyang seperti ini namuan akau tak atau apakah hamba berjodoh dengan nayh karna hamba tidak memiliki hubungan khusus dengan nayh mudah mudahan tuhan senantiasa memberikan hamba suami yang baik aminnnn mohon doanyahhh buat semuanyaaa yahhh,,,,,,,,,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>