10 sifat calon suami yang baik

Mempunyai jodoh dengan seorang lelaki yang baik adalah idaman setiap wanita.

Manakala menjadi lelaki yang mempunyai sifat-sifat yang didambakan oleh wanita adalah idaman setiap lelaki.

Jadi, apa yang aku tulis di bawah ini adalah sesuai untuk lelaki dan juga wanita.

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini.

Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat ini.

10 sifat calon suami yang baik: 

  1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.
  2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.
  3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.
  4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.
  5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.
  6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.
  7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.
  8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.
  9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.
  10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Wallahu a’lam.

Seorang bapa kepada 3 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

167 thoughts on “10 sifat calon suami yang baik”

  1. Saya telahpun lepas dari suami tak bertanggungjawab… swaktu kawen dulu dia tak bg saya nafkah alasannya saya bekerja (saya guru dan bekerja d sarawak dulu, skang da posting d seremban. kami tk pernah tinggal satu rumah kerana dia d klntan dan setiap perpindahan dia paksa saya pndah ke kelantan sedangkan dia tahu memang susah nk posting kelantan dan kami da di nasihatkan pilih negeri selain kelantan utk hdup bersama… dia tak mahu), dia tk fokus pada saya,dia cuba mendapatkan slip gaji saya utk buat pnjaman demi kepentingan dia dan kuarganya, swaktu saya mengandung dia main dgn 2 org perempuan, dalam labour room dia main game dan msg2 perempuan…saya jumpa mcm2 benda pelik (kondom dsbgnya) swaktu dlm pantang… 2 thn saya memendam rasa, thn kedua saya amal solat hajat dan tahajjud sepanjang kehamilan…. masa tu saya d sarawak, syukur Alhamdulillah, Allah bantu saya selesaikan perkara ini dgn baik…walau dia ugut saya, segala urusan mahkamah berjalan lancar dan saya dapat lepas dari dia.. Saya bersyukur Allah lindung saya dan anak… skang dia cuba nak dapatkan anak ni sedangkan saya dah dapat hak penjagaan… pembaca2 sekalian, doakan saya dan anak selamat dari kejahatannya dan anak selamat di bawah lindungan Allah dan jagaan saya…

  2. Husband aku taksolat….bgtau kat mak bapak dia…diorang buat de je…cepat angin…sikit salah marah…habis kaki tangan naik…sampai ludahnya aku…sabar sbb anak anak….benci…

  3. Lelaki baik untuk wanita yang baik. Wanita yang baik untuk lelaki yang baik.

    (Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

    (An-Nur 24 : 26)

  4. Allahu akbar.. ksiannye.. xpe, ingat lah bahawa suami Asiah lbh jahat dr suami akak. tp berkat kesabaran dan tawakalnya pd Allah, diangkat beliau sebagai ketua wanita di syurga.. disebut namnya dlm AlQuran.. jgn putus asa berdoa mohon kebaikan utk suami krn doa wanita lbh makbul drpd lelaki.. Yakinlah pd janji2 Allah..

  5. err.. imam ciri2 calon suami yg baik je ker… cara2 nak cari calon suami yg berciri yg baik xde ker??? hehehe..

  6. salam…sy dh bertunang dan akan melngsungkan perkahwinan 2bulan lg.. sblum nie sy tidak tahu bhawa bakal suami sy seorang kaki judi… tp skg sy tgk dia asyik berjudi sahaja, tambahan pula bila dia kenal dgn kawan2 baru dia… puas sy nasihatkan dia.. pernah gak tfikir nak mntk ptus…tp fkr malu kluarga… puas sy berdoa… apa perlu sy buat ustaz…

  7. Salam semua, cara terbaik utk cari calon suami yg baik adalah dgn menjadi calon isteri yg baik krn Allah menjadikan wanita yg baik utk lelaki yg baik Insyaallah.

  8. salam…sy bosan sbb smpai skrg jodoh sy x kunjung tiba..dh try cr tp semuanya xde jodoh. umur skrg dh 33…adik sy anak dah masuk 2..huhu sedeyyy nyee… :(

  9. Saya belum berkahwin.walaupun kwn2 ada yg Perli tp bg sy tidak pedulikan suma itu krn bg ku Allah lah kekasihku.. Skrg sdg berkenalan dgn sorg lelaki di pejbt. Gaya nya mcm suka kpdku ttpi sdh tiga thn begini dia x prnah suarakan hasrat utk melamarku. Bg ku jodoh sdh di tetapkan Allah kalau ada adalah kalau tak ada aku redha. Mgkin dia ego tp kita lihat lah sejauh mana ego dia itu boleh pergi. Walopon sy ada hati jgk kt dia tp sy xkan mulakan lgkah. Tp dia mmg ada semua ciri di atas. Mgkin dia menunggu yg lebih cntik dr ku krn ku tidak begitu cntik. Biarlah… Bg ku aku bhgia begini dgn masa yg byk utk beribadat selagi aku msij bujang…

  10. subhanallah ingsya allah aku telah menamukan orang nyang seperti ini namuan akau tak atau apakah hamba berjodoh dengan nayh karna hamba tidak memiliki hubungan khusus dengan nayh mudah mudahan tuhan senantiasa memberikan hamba suami yang baik aminnnn mohon doanyahhh buat semuanyaaa yahhh,,,,,,,,,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>