Kerongkong Atiqah Luka Tertusuk Sudu

Atiqah

Semalam anak bongsu saya Atiqah (11 bulan) tertusuk sudu plastik ke dalam kerongkong. Luka yang saya lihat kira-kira 6mm panjang, 2mm dalam, sukar untuk saya terima. Continue reading Kerongkong Atiqah Luka Tertusuk Sudu

Celcom lenyap kredit, dealer disalahkan: Mungkinkah aku mangsa pertama?

Kreditku ditolak tanpa sebab
Kreditku ditolak RM10 tanpa sebab

Kredit RM10 lenyap dari handphoneku. 5 Januari 2010 jam 1:28pm aku topup RM10 menggunakan khidmat ezReload milikku.

Tepat jam 5:25pm hari yang sama, aku sudah tidak boleh buat panggilan keluar menggunakan handphone tersebut.

Bila aku periksa melalui WSC Celcom, itulah penyata yang aku dapat (lihat gambar di atas). Tanpa sebarang perasaan panik atau haru atau terkejut, aku membuat panggilan ke Celcom Careline (1111). Continue reading Celcom lenyap kredit, dealer disalahkan: Mungkinkah aku mangsa pertama?

Anda Mahu Jadi Kaya???

Salam kepada semua..

Untuk entri kali ni saya cuba nak bawa anda pembaca yang setia di Soleh.Net untuk berfikir sejenak apakah matlamat hidup kita di dunia?.. Ramai yang akan mengatakan matlamat hidup mereka untuk jadi kaya, senang lenang, kereta besar, wang ringgit yang banyak dan juga isteri 2 3 org. hehe. Ada yang mengatakan hidup mereka didunia ini hanyalah untuk mencari keredhaan supaya boleh memasuki syurga dengan cepat tanpa melalui azab api neraka.

Berbalik kepada topik kali ini, saya telah didatangi oleh sahabat yang mengajak untuk memulakan bisness. Bisness apa? saya tak pasti. Bila diminta untuk dia menerangkan, dia enggan tetapi insist saya untuk berjumpa dengan ‘kawan’ dia yang ‘sudah berjaya’. Sememangnya saya kurang gemar pendekatan yang sebegini. Daripada perbualan saya dengan dia, dia sering menceritakan kejayaan kawan-kawan lain yang telah join bisness tersebut. Antara soalan yang diutarakan kepada saya adalah.. ‘Kau tau mau ke hantar mak ayah ko pegi haji?’‘apa matlamat hidup ko..xkan nak mcm ni je kais bulan makan bulan…kita kena ada sumber pendapatan yang kukuh supaya boleh bantu bangsa dan agama kita’…. Itu antara ungkapan dia. Semestinya kita akan rasa tercabar bila diutarakan soalan sebegitu, lebih2 lagi soal nak menghantar mak ayah pegi haji. Sudah tentulah kita mengkehendakkan yang sedimikian rupa. betul x? Continue reading Anda Mahu Jadi Kaya???

Prokrastinasi terlampau

Prokrastinasi terlampau
Prokrastinasi terlampau - sekadar gambar hiasan.

Sungguh sukar mengeluarkan diri dari belenggu prokrastinasi

hanya itu yang mampu diucapkan oleh hati sanubariku.

Apabila perniagaan merudum, bercampur pula dengan urusan peribadi yang tak menentu, berkebetulan pula dengan kes-kes kecemasan yang hadir tanpa diundang, maka di saat itu jugalah prokrastinasi mula menjinakkan diri di dalam sanubari tuannya.

Di tengah kesibukan vs kemelesetan itu maka berbondong-bondonglah datang peluang-peluang samar yang menjanjikan kebahagiaan bersifat sementara.

Di saat itu juga rakan-rakan sebaya datang membawa pengaruh-pengaruhnya yang berbagai. Yang berkaki pancing datang membawa joran, yang berkaki lepak datang membawa alat-alat lepaknya, yang berkudis buta pun datang membawa kudis-kudisnya. Jijik aku!

Soleh.Net-ku, kerja-9-5-ku, part-time-bisnesku, keluarga-anak-isteriku, semi-D-ku, Waja-Kancil-ku, dan duniaku – semuanya menanti curahan kasih sayang dariku.

Masihkah perlu aku ber-prokrastinasi? Wallahu a’lam.