Cara Turunkan Suhu Badan Anak Ketika Demam

Amna & Atiqah.
Amna & Atiqah.

Minggu lepas Amna & Atiqah demam. Bermula suhu badan anak kecil meningkat, maka bermulalah episod merengek, menangis, semuanya serba tak kena.

Yang jadi mangsa keadaan melayan karenah Amna dan Atiqah ialah kakak sulungnya Ain Nasuha. Sekejap-sekejap mama panggil minta tolong dukung Atiqah. Sekejap-sekejap Amna pula memanggil meminta buatkan susu untuknya. Pendek kata, kena bulilah kakaknya waktu itu. Kesian kakak. 🙂 Continue reading Cara Turunkan Suhu Badan Anak Ketika Demam

Rawat Keputihan Sebelum Parah, Cegah Faraj Berbau

Pernah tak anda bayangkan:

Muka cantik, kulit licin, bibir merah delima, pinggang ramping bak kerengga, tinggi lampai pula. Bak kata orang-orang tua, serba serbi kena, beruntung kalau dapat buat bini! ^_^

Yer lah, lelaki mana yang tak nak memperisterikan wanita cantik kan?

“Orang lain boleh tengok jer, tapi aku boleh semua!”

Detik hati si suami yang memperisterikan wanita cantik.

Tetapi pernahkah anda tahu, tak semua wanita cantik dan wangi itu cantik juga di dalamnya. Ramai jejaka tampan yang ‘tertipu’ dengan pandangan mata. Continue reading Rawat Keputihan Sebelum Parah, Cegah Faraj Berbau

Pertahanan Badan / Imunisasi: Apakah Suplemen Terbaik?

Set Pertahanan Badan Shaklee
Set Pertahanan Badan Shaklee

Cuaca yang tak menentu sekarang amat merunsingkan kita, lebih-lebih lagi ia boleh mengganggu kesihatan tubuh dan pertahanan badan kita, terutama bayi, kanak-kanak dan warga tua.

Awal tahun 2014 baru-baru ni, seluruh Malaysia disirami hujan dan cuaca sejuk yang melampau (sebelah pantai timur) sehingga mencatat suhu 19°c hingga 17°c.

Kemudian, masuk penghujung bulan Februari, Malaysia diuji pula dengan cuaca panas sehingga mencatat 40 darjah celsius, sehingga ada sesetengah tempat yang terputus bekalan air kerana kemarau yang teruk! 🙁 Continue reading Pertahanan Badan / Imunisasi: Apakah Suplemen Terbaik?

Batu Dalam Hempedu: Cegah Sebelum Kena!

Batu Dalam Hempedu

Sejak kebelakangan ini semakin ramai golongan muda terpaksa ke hospital kerana masalah batu.

Batu dalam hempedu, batu di dalam buah pinggang atau batu di dalam pundi kencing. Continue reading Batu Dalam Hempedu: Cegah Sebelum Kena!

Ubat Sakit Tekak

Ubat Sakit Tekak

Semasa menulis entri ini, sudah 5 hari saya diserang sakit tekak. Nak kata batuk pun ye, rasa pedih-pedih je kat dada ni. Tetapi tak la batuk yang kerap, cuma sesekali je. Macam batuk berkahak.

Suara saya menjadi garau. Hari berikutnya langsung tidak keluar suara. Mungkin disebabkan keadaan cuaca yang tidak menentu sekarang.

Sepanjang 5 hari sakit tekak, saya tetap mengajar seperti biasa. Saya merupakan ustazah yang mengajar di masjid-masjid. Continue reading Ubat Sakit Tekak