Awas Taugeh!

Mesti ramai yang suka makan taugeh, nak pulak campur dalam char kuey teow… hmm rangup. Tapi mesti ingat, nak beli taugeh kena buat eksperimen dulu.

Kalau boleh jangan beli taugeh yang warnanya putih berseri tu. Beli sedikit sahaja dulu, dan jangan makan lagi. Sebaliknya simpan dulu untuk 3 hari. Kemudian cuba hidu bau taugeh tu lepas 3 hari.

Keputusan yang mungkin didapati: Lepas 3 hari bau taugeh itu hancing semacam, bermakna taugeh itu disiram dengan urine (air kencing), dengan tujuan untuk menjadikan warnanya putih berseri.

Oleh itu, belilah produk keluaran bumiputera. Kalau nak cari keluaran bumiputera, senang jer. Cari yang warna dia macam kekuningan dan cepat layu serta kurang rangup, sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja..

Info ini didapati dari pegawai pejabat aku yang pernah buat lawatan ke pusat-pusat penanaman taugeh di beberapa negeri tertentu yang diusahakan oleh cha ya nun alif, siap ada bilik khas simpan urine sebagai bekalan untuk disiram pada pokok-pokok taugeh tersebut.

Kenapa taugeh jadi mangsa? Sebabnya taugeh ini sejenis pokok yang menyimpan air siraman bulat-bulat terus dalam batangnya, tidak seperti sayuran lain iaitu sayuran-sayuran berdaun hijau yang mengalami proses fotosintesis semasa proses penyerapa baja. Dengan erti kata lain, air siraman masuk ke dalam tanah dahulu sebelum diserap oleh akar dan selepas itu barulah proses fotosintesis berjalan untuk penyerapan zat-zat dari baja.

Tak macam taugeh dia serap terus ape yang kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis.. tu sebabnya kalau simpan dlm masa 3 hari bau dia wangiiiiiii semacham…

So bagitaulah kat sedara mara, kengkawan pasal nak mengenal taugeh-taugeh hancing dengan taugeh-taugeh bumiputera.

Komentar

comments

Published by

admin

Seorang bapa kepada 5 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

3 thoughts on “Awas Taugeh!”

  1. betulll tuuu…oleh itu beli la dari pembekal bumiputera, saya pembekal & pngusaha tanaman tauge area port klang & klang, perlu bekalan sila email kan pada saya, trm ksh…. Kompom HALAL & BERSIH…..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.