3 Golongan Manusia Ditanya, Mereka Menjawab

Soalan 1 : Adakah anda solat 5 waktu?
X : Sudah tentu, solat itu tiang agama dan berdosa jika kita meninggalkannya.
Y : Solat gak le, itu pun kalau mak ayah suruh, atau join kawan, tapi ikut mood le..
Z : Kalau solat pun tak khusyuk, baik tak payah…

Soalan 2: Adakah anda berpuasa di bulan Ramadhan?
X : Itu juga kewajipan umat islam, maka wajib dilakukan kerana Allah.
Y : Of coz la puasa, malu la kat orang kalau tak puasa. Tak puasa takleh raya.
Z : Aku solat pun tak, puasa wat pe?

Soalan 3: Jika anda seorang wanita, adakah anda memakai tudung?
X : Pakai tudung tu kewajipan & maruah seorang wanita Islam.. so.. faham2 lah ye..
Y : Tudung tu pakai kat sekolah je.. kat luar tayang rambut rebonding lah..
Z : Tudung? Tak trendy laa.. wat malu je.. jatuh la saham aku…

Soalan 4 : Apakah aurat bagi lelaki?
X: Diantara pusat & lutut. Budak derjah 1 pun tau..
Y : Antara pusat n ketiak kot… tak pasti..
Z : ntah.. tak kesah le.. apa guna spender mahal n bulu peha panjang kalau tak tayang??

Soalan 5 : Apa pndapat anda tentang wanita berpakaian seksi & fit?
X : Jelas dia tidak sayangkan agama & tidak ingin menjaga maruah diri & Islam.
Y : Tanya la dia.. mane tahu kain mahal n tak mampu beli banyak. so tpaksa pinjam baju adik
Z : Standard la tu. Takpe tak tutup aurat yang penting hati mesti baik..

Soalan 6 : lelaki & wanita boleh bersentuhan tak?
X : Haram… batal wuduk.. bukan mahram so jangan le..
Y : Ala… stakat salam tu takpe lah
Z : Open la sket.. ape guna ade kapel kalau tak leh sentuh? Stakat pegang tu takpe la.

Soalan 7 : Kalau anda menerima mesej berbentuk dakwah, apa yg anda buat?
X : InsyaAllah saya akan sampaikan pada teman2. sekurang2nya ada gak usaha dalam berdakwah.
Y : Bace pun tak.. forward ape hal..
Z : Delete terus!!

Dalam golongan manakah kita tergolong, X, Y atau Z? tepuk dada, tanya Iman..

Kalau menjadi manusia, jgnlah jadi manusia biasa.. rapuh imannya, longgar jiwanya, sempit mindanya.

Jadilah manusia LUAR BIASA.. kental imannya, gah jiwanya, tertib solatnya & Quran juadahnya.

Wallahu a’lam

Komentar

comments

Published by

admin

Seorang bapa kepada 5 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

One thought on “3 Golongan Manusia Ditanya, Mereka Menjawab”

  1. Salam ;
    E eh la! si Z n Y ni dah bukan memegang agama. kalo dah tak peduli agama cam tak mau agama. tak mau agama atau tak kesah agama, berat 2.
    Pe nak kata, kalo manusia yang teruk 2, tuhan kata de manusia yang lebih teruk daripada BINATANG h a a a , jage2 jangan laggor tarafic ligh manusia 2. kang bertaraf MAWAS.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.