Serik Makan Ayam?

Sekarang ni banyak kita dengar cerita tentang ayam. Ramai yang mula meragui kehalalan ayam daging. Tidak kurang juga yang tidak percaya dengan khabar angin yang berleluasa dalam internet ini. Namun yang pasti tepuk dada tanya iman dan juga selera. Kalau rasa nak selamat, tak payah lah makan ayam daging lagi. Kalau rasa berselera dan yakin, hentam saja lah.

Sebut-sebut pasal ayam ni, saya ada satu cerita, yang kononnya membuatkan seorang budak lelaki dan seorang budak perempuan dengan suka relanya berhenti daripada makan ayam. Serik!

Ceritanya begini, ada lah budak lelaki dengan budak perempuan ni darjah 1 sekolah rendah. Diorang ni kawan baik sangat Tiap-tiap hari mak bapak diorang bekalkan ayam goreng untuk makan waktu rehat. Diorg selalu makan sama-sama. Budak perempuan tu tanya budak lelaki tu, “awak pun suka makan ayam goreng ke?”

Budak lelaki, “suka, awak?”

Budak perempuan, “saya memang suka sangat makan ayam goreng ni.”

Sampailah masuk darjah 6 mereka berada di sekolah yang sama. Tiba-tiba satu hari budak perempuan ni dah tak bawak dah ayam goreng. Budak lelaki tu pun tanya.

“Eh… Apasal awak dah tak bawak ayam goreng? Awak dah tak suka makan ayam lagi ke?”

“Tak boleh makan ayam lagi la, sebab bawah saya dah tumbuh bulu ayam.”

“Eh…ye ke? Cuba tengok?”

Budak pompuan tu pun selak skirt dan tarik suar dalam, dia tunjukkan bulu yang dah tumbuh kat situ.

“A’a lah memang dah tumbuh, saya pun tak nak makan ayam lagi la kalau camni”…

“Apasal lak? Awak pun dah tumbuh bulu ayam jugak ke?”

“A’a… awak nak tengok ke?”

“Nak.”

Budak laki tu pun londehkan suar dia…

“Eh eh awak punya bukan bulu aje, tengkuk dan balung ayam pun dah tumbuh jugak” *&^%$…???

Komentar

comments

Published by

admin

Seorang bapa kepada 5 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

One thought on “Serik Makan Ayam?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.