Google nak masuk Malaysia?

Google mencari pengkalan di MalaysiaGoogle akan berpengkalan di Malaysia – demikian yang kita dengar dalam berita semalam.

Apa yang korang nampak dalam berita ini? Baik ker, buruk ker, best ker, tak best ker?

Mula-mula aku dengar berita ni, aku nampak teknologi. Pastu aku nampak peluang pekerjaan. Pastu aku nampak kemajuan.

Bukan nak puji Google. Tapi kenyataan itu telah dibuktikan oleh diorang dalam pelbagai aspek. Nak tengok buktinya? Lihatlah dalam blog paling ikhlas atas muka bumi (katanya), klik sini.

Cuma yang agak mengecewakan, umat Islam kita juga yang ketinggalan. Bagi aku, masa ni lah kita nak bersaing dengan diorang. Masa ni lah kita nak belajar dengan diorang. Masa ni lah kita nak rebut peluang yang ada. Masa ni lah kita perlu memikul tanggungjawab sebagai pejuang negara.

Pendek kata, masa ni lah kita nak memajukan diri dan negara ke tahap dunia.

Untuk pengetahuan kita, Google sebenarnya dah lama bertapak di Singapura. Malaysia ni, baru jer nak masuk. Jadi kita sebagai rakyat Malaysia janganlah berbangga sangat, kononnya dah maju setaraf negara lain.

Sebenarnya kita masih jauh ketinggalan. Yang penting kita semua ada azam dan tekad untuk memajukan diri dan negara.

Negara maju tetap akan lebih maju. Kalau kita lambat, kitalah yang rugi. Memang tak terkejar lah jawabnya.

Sekarang ni, bersiap sedia lah sekalian pembaca, terutama yang masih belum ada kerja. Google akan buka peluang pekerjaan. Siap sedia dengan resume, sijil-sijil (dicopy dan disahkan), kemeja dengan tali leher siap digosok. Mana tahu google teropong cari pekerja dia ikut ‘Google Earth‘ ker…

Pastu jangan lupa intai surat-suratkhabar, iklan jawatan kosong dan sebagainya. Janganlah tunggu bulan jatuh ke riba. Sampai ke tua pun takkan dapat.

Ingat, rezeki datang dari Allah dalam pelbagai cara. Ia tidak akan bergolek.

Jalan dah ada, terbentang luas di depan mata. Jangan buat tak nampak. Yang penting, kita berusaha. Selagi kita berusaha kerana Allah, selagi itu kita tetap di jalan-Nya. Selagi kita berusaha kerana-Nya, selagi itu kita di kalangan orang-orang yang mensyukuri nikmat-Nya.

Demikianlah bebelan aku di pagi Ahad yang sangat malas (bagi orang selain Kelantan, Terengganu dan Kedah). Wallahu a’lam.

P/s: Bagi yang dah ada kerja tu, bukan alasan untuk tidur sepanjang hari Ahad…

Komentar

comments

Published by

ImamKhalid

Seorang bapa kepada 5 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

2 thoughts on “Google nak masuk Malaysia?”

  1. haha, memang kataku. kui3. aku melihat kemasukan google sebagai “ok” sebab sedikit sebanyak boleh membakar semangat orang kita untuk bersaing. jangan ditindas dah la. orang kita kan senang (dan selalu rela) ditindas.. hm..

  2. wak tak nampak apa2. google tu orangkah atau makhluk apa? jahat nggak dia itu? harap2 google itu nggak akan kaco wak punya pokok getah. nanti wak nggak ada pokok lagi ndak ditoreh. Kalo pokok itu juga ndak dijadikan mangsa, apa wak nak makan?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.