Menangani Stress… Bersediakah anda?

STRESS @ KETEGANGAN

Stress @ ketegangan adalah sebarang jenis tekanan yang mempengeruhi kehidupan seharian anda. Kesan ‘stress’ mungkin baik ataupun buruk adalah bergantung kepada reaksi anda terhadap ‘stress’ yang dihadapi.

DARI MANA DATANGNYA ‘STRESS’

Stress mungkin berasal daripada rumahtangga, tempat kerja, keadaan kesihatan ataupun sikap diri anda sendiri.

BAGAIMANA BADAN ANDA BERTINDAKBALAS TERHADAP “STRESS’

  • Rerambut badan menegak
  • Berpeluh
  • Anak mata membesar
  • Mulut kering
  • Paru-paru menjadi lemah
  • Otot badan menjadi
  • Jantung berdenyut dengan cepat dan kuat
  • Tekanan darah meningkat
  • Kandungan gula meningkat
  • Darah membeku dengan cepat
  • Penghadaman terhenti


CARA UNTUK KURANGKAN ‘STRESS’

  • Berikan masa untuk diri sendiri
  • Cuba libatkan diri dalam aktiviti yang disukai
  • Bersiar-siar, melancong berkelah dan membuat lawatan
  • Kurangkan bebanan tugas:
    • Agihkan beban kerja di tempat kerja atau dirumah
    • Buat kerja mengikut keutamaan
    • Buat satu kerja dalam satu masa
    • Minta bantuan dari rakan-rakan @ ahli keluarga
  • Menjaga kesihatan:
    • Beriadah @ bersenam
    • Tidur yang mencukupi
    • Elakkan dari merokok, minuman keras
    • Rehat jika letih
  • Melatih teknik relaksasi @ meditasi
  • Bentuk sikap’selfwateness’ @ sedar
  • Sentiasa puas dengan diri sendiri
  • Jangan lakukan sesuatu diluar keupayaan anda
  • Luahkan perasaan anda
  • Menyemai sikap kerjasama, toleransi ‘assertive’
  • Cakap dengan perlahan dan lebih mendengar
  • Gunakan ‘INGIN’ dari ‘MESTI’
  • Berbincang dengan orang yang dipercayai
  • Berfikir dulu sebelum bertindak
  • Membina keluarga bahagia

SENAMAN RELAKSASI (UNTUK KEADAAN RUNSING, SUKAR TIDUR DAN SEMASA TEKANAN JIWA)

Langkah-langkah berikut adalah satu prosedur yang membolehkan totot dalaman mencapai tahap relaksasi dengan cepat. Setiap langkah mestilah diulangi sekurang-kurangnya sekali, tegangkan setiap kumpulan otot selama 5 hingga 7 saat kemudian relaks selama 20 hingga 30 saat. Perhatian perbezaan antara sensasi tegang dan relaksasi.

  1. Duduk @ baring dalam posisi yang selesa. Tarik nafas sedalam yang boleh kemudian hembus nafas. Tutup mata secara perlahan-lahan dan lembutkan badan.
  2. Alihkan perhatian di bahagian kaki dan otot kaki. Bengkokkan jari kaki dan tapak kaki menjadi melengkung. Cuba rasakan ketegangan tersebut dan kemudian relaks. Anda boleh merasakan perbezaannya apabila anda relaks otot.
  3. Tegangkan seluruh anggota bawah termasuk betis, lutut, peha dan pinggang. Tahan ketegangan ototo buat seketika waktu dan kemudian relaks keseluruhan otot tersebut. Anda bernafas secara perlahan-lahan supaya anda dapat merasakan relaksasi secara mendalam.
  4. Regangkan abdomen, tarik perut dan dada ke dalam sehingga anda dapat rasakan di belakang badan anda. Tahan

Cuba-cubalah teknik yang disebut di atas.. semoga kita semua tidak lagi stress hendaknya.. AMIN 🙂

Komentar

comments

6 thoughts on “Menangani Stress… Bersediakah anda?”

  1. askm,
    stress, satu bentuk ujian dr allah. Terima aje dgn lapang dada samada utk penghapusan dosa atau menambah iman di dada. Ia juga satu cara allah nak tambah pengalaman kita dlm hidup ini, bgimana nak handle setiap masaalah. Think positif, insyallah ia akan meyapa sekejap aje di hati ini dan kemudian pergi…fikirlah hikmah di sebalik stress tersebut.Redholah dgn ujian allah.Stress bertapak lama jk kita tak redho dgn ujian Nya.
    Klu x lega jugak,kena jumpa Mr farmasis,mungkin leh amik axiolytic agent ke, utk 2 ke 3 hari…jgn jd dependant(ketagih) cukup…wallahualam.

  2. bagi anda semua mudah utk berbicara begitu..kerana tidak merasa dengan sendiri,mungkin anda hanya diberi dugaan yg ringan tidak spt yg lain..anda hanya fikirkan yg mudah tidak pada dasarnya..cepat betul utk terus telan ubat terkawal tanpa nasihat pakar!

  3. saya stress , setiap hari semua pekara nak cepat…nak pergi keja,persekolahan anak anak, makan minum dari pagi hingga lah makan malam…nak luahkan tiada kawan…yang cuma ader diari ,anak dan suami serta mak mertua …setiap hari adalah hari yang tension dan penat…senang lah cakap kalau tak merasa ……nak mengadu pada suami…macam cakap ngan batu jer takder respon….tu lah saya nak tengok kalau ader tips ,saya dapat kurangkan sikit stresss yang saya pendam nie…rasa nak menangis pun ader……

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.