Rawat Keputihan Sebelum Parah, Cegah Faraj Berbau

Pernah tak anda bayangkan:

Muka cantik, kulit licin, bibir merah delima, pinggang ramping bak kerengga, tinggi lampai pula. Bak kata orang-orang tua, serba serbi kena, beruntung kalau dapat buat bini! ^_^

Yer lah, lelaki mana yang tak nak memperisterikan wanita cantik kan?

“Orang lain boleh tengok jer, tapi aku boleh semua!”

Detik hati si suami yang memperisterikan wanita cantik.

Tetapi pernahkah anda tahu, tak semua wanita cantik dan wangi itu cantik juga di dalamnya. Ramai jejaka tampan yang ‘tertipu’ dengan pandangan mata.

Hakikatnya ramai gadis remaja dan wanita yang telah berkahwin mengalami masalah dalaman wanita iaitu keputihan. Lebih malang lagi bila ramai juga wanita yang tidak tahu pun mereka mengalami masalah keputihan.

Apa Itu Keputihan?

Keputihan

Keputihan yang normal biasanya berwarna jernih ataupun keputih-putihan dan bersifat melekit. Ia tidak berbau busuk.  Ibu yang hamil lebih cenderung mengalaminya. Keputihan begini tidak perlu dirisaukan.

Adapun jenis keputihan yang mengeluarkan cairan yang berlendir, ada kalanya seolah-olah seperti susu beku, berwarna kekuning kuningan dan berubah menjadi kehijau-hijauan adalah keputihan yang tidak normal.

Keputihan yang tidak normal adalah keputihan yang dijangkiti kuman. Keputihan seperti ini boleh menyebabkan kegatalan dan rasa tidak selesa.

Lebih parah lagi bila menyebabkan faraj berbau busuk sehinggakan suami mula menjauhkan diri.

Cara Merawat Keputihan

Sekiranya anda dalam golongan ini, rawat keputihan anda sebelum parah melalui beberapa langkah pencegahan dan rawatan.

Antaranya:

1. Jangan sesekali anda terus menyarungkan seluar dalam anda sebaik sahaja selesai buang air besar atau air kecil kerana ia boleh menyebabkan jangkitan kuman.

Amalkan lap kemaluan anda dari depan ke belakang dengan tuala kering. Sebaiknya sentiasa bawa bersama tuala kecil bila keluar dari rumah. Jadikan ia amalan.

2. Sebaiknya guna tuala wanita jenis pakai basuh (cloth pad) semasa datang haid kerana ia bersifat semulajadi dan bebas kimia.

Sekiranya anda sedang mengalami keputihan, elakkan guna pantyliner pakai buang kerana ia boleh mengeruhkan lagi keadaan.

Sebaiknya berjinak-jinaklah menggunakan pantyliner jenis pakai basuh juga. Ia sangat selesa dan menyihatkan.

3. Guna pencuci wanita sebanyak 2 kali sehari sahaja setiap hari. Jangan guna secara kerap kerana penggunaan yang kerap boleh menyebabkan PH pada faraj tidak seimbang.

Sebaiknya gunakan pencuci wanita dari sumber sireh kerana sireh dapat merawat masalah keputihan sejak zaman dahulu lagi.

Sekiranya di tempat anda sireh mudah didapati, anda boleh dapatkan air ramasan sireh untuk menyegar dan merawat  faraj. Amalan ini sangat disyorkan diamalkan oleh golongan remaja yang sedang haid dan juga golongan wanita yang sudah berumahtangga.

4. Mengamalkan Set Keputihan Shaklee yang terdiri daripada:

Garlic Complex

Garlic Complex (60 tablet) RM47.50
Garlic Complex (60 tablet) RM47.50

Garlic Complex merupakan antibiotik dan anti kulat  semulajadi yang berupaya menentang jangkitan kuman pada faraj dan ia juga membantu meningkatkan sistem pertahanan badan.

Jika keputihan itu terlampau teruk, anda boleh masukkan 1 biji Garlic ke dalam faraj anda.

GLA Complex

GLA Compex (60 Softgel) RM91.25
GLA Compex (60 Softgel) RM91.25

GLA Complex mampu menghalang bakteria daripada terus merebak selain menstabilkan hormon.

Alfalfa Complex

Alfalfa Complex 700 Tablet RM97.50 / 330 Tablet RM53.75
Alfalfa Complex 700 Tablet RM97.50 / 330 Tablet RM53.75

Alfalfa Complex merupakan raja tumbuhan yang kaya dengan klorofil yang bersifat antikulat. Pengambilan pertama kali mungkin anda akan dapati keputihan akan keluar lebih banyak dari sebelumnya. Jangan bimbang dan teruskan pengambilan sehingga ia berkurangan.

Jika anda mempunyai sebarang kemusykilan berkenaan keputihan, ringan-ringankanlah jari untuk berdiskusi melalui ruangan komen Facebook di bawah ini, semoga menjadi manfaat kepada pembaca lain.

Malu Untuk Berdiskusi?

Hubungi saya melalui talian tertera di bawah ini, saya sedia membantu. Jangan risau, rahsia anda selamat bersama saya.

Saya juga boleh bantu anda dapatkan cloth pad dan pantyliner pakai basuh. Anda hanya perlu menghubungi saya melalui talian tertera.

Akhir kata, jangan ketinggalan tips sihat untuk beramal! Langgan Soleh.Net terus ke email anda, ianya PERCUMA! Klik sini.

Anda juga boleh follow terus melalui NetworkedBlogs!

Habiah binti Abd Kadir
014.810.7259
Shaklee Independent Distributor
www.facebook.com/mamabasicsupplement

Komentar

comments

Published by

Habiah

Ibu kepada 3 orang cahaya mata yang comel & manja. Proaktif, berintegriti & lantang bersuara. Cintakan kesihatan semulajadi. Suka menghabiskan masa bersama keluarga. Connect with Habiah on Facebook and Google+.

7 thoughts on “Rawat Keputihan Sebelum Parah, Cegah Faraj Berbau”

    1. Wkmsalam.. Cik/ puan boleh minta consultation daripada pengedar yang cik beli tu ye kerana dia lebih tahu tentang masalah cik macamana. Tq

  1. saya mengalami masalah keputihan dan bahagian vagina yang baunya kurang meyenangkan, puan boleh bagi saranan untuk masalah ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *