Jodoh? Keturunan?

Tidak, jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk ke seberang. Kalau panjang jambatannya jauhlah perjalanan kita. Ada org jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa2 kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda itu dalam doa2 lewat sembahyang. Allah mendengar.

Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr Right dan biar seorang diri drpd menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti.

Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar2 mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga dtg bersama masalah.

Kita selalu melihat org memandu kereta mewah dan terdetiklah di hati kita, bahagianya org itu. Hakikatnya apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah kita ditimpa pelbagai kerenah. Tidak mustahil pula org yang memandu kereta mewah(walaupun sebenarnya tak mewah) terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Orang lain membeli dengan harga biasa, dia terpaksa membayar berlipat ganda.

Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh di hadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang sebuah motosikal seperti itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal mungkin sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta di tgh2 bandar raya.

Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar2 membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda, pasti ada baik buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebab ia dibenarkan oleh agama, sunnah Nabi, sebagai saluran yang betul untuk melepaskan shahwat di samping membina sahsiah dan sebagainya, tapi ia juga buruk sebab ramai org yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik sahaja melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dengan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut banyak? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka?

Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan masing2 padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asalkan segala impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup untuk bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu untuk bergelar ibu ataupun ayah, belajarlah dulu. Jika rasa2 belum bersedia untuk bersabar dgn kerenah anak2, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi telah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar2 mengerti tuntutan2nya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus2 bagi yang menjadikannya gelanggang untuk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia2nya.

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong2nya agar jemputan itu mudah sampai dan tidak terhalang. ”


Kadang2 Allah sembunyikan matahari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis dan tertanya-tanya,
kemana hilangnya sinar..
Rupa2nya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi

Tips Nak Jimat Minyak

Save even more fuel with these 10 simple steps!

1. Avoid High Speeds
As your speed increases, your aerodynamic drag increases in an exponential fashion. Driving 62 mph (100 km/h) vs 75 mph (120 km/h) will reduce fuel consumption by about 15%.

2. Do Not Accelerate or Brake Hard
By anticipating the traffic and applying slow steady acceleration and braking, fuel economy may increase by as much as 20%.

3. Keep Tires Properly Inflated
Keep tire air pressure at the level recommended by your vehicle manufacturer. A single tire under inflated by 2 PSI, increases fuel consumption by 1%.

4. Use Air-Conditioner Sparingly
When the air conditioner is turned on, it puts extra load on the engine forcing more fuel to be used (by about 20%).

5. Keep Windows Closed
Windows open, especially at highway speeds, increase drag and result in decreased fuel economy of up to 10%.

6. Service Vehicle Regularly
Works for both. Proper maintenance avoids poor fuel economy related to dirty air filters, old spark plugs or low fluid levels.

7. Maintaining a constant speed
Maintaining a constant speed over long distances often saves gas.

8. Avoid Heavy Loads
Remove the sand bags from your trunk in the spring and pack lightly for long trips.

9. Avoid Long Idles
If you anticipate being stopped for more than 1 minute, shut off the car. Restarting the car uses less fuel than letting it idle for this time.

10. Do not Warm Up your Engine
Drive off immediately at a low speed after starting your car. This way, the engine will warm up faster and lubricate better.

“10 AMALAN YANG TERBALIK” …bukan terbaik.

Marilah kita bermuhasabah atau menilai dan menghitung kembali tentang amalan harian kita. Kadang-kadang kita akan dapati amalan kita adalah terbalik atau bertentangan dari apa yang patut dilakukan dan dituntut oleh Islam. Mungkin kita tidak sedar atau telah dilalaikan atau terikut-ikut dengan budaya hidup orang lain. Perhatikan apa yang dipaparkan dibawah sebagai contoh amalan yang terbalik:-

1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi.. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun.. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah.
Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumahtangga kurang bahagia.

Cukup dengan contoh-contoh di atas. Marilah kita berlapang dada menerima hakikat sebenarnya. Marilah kita beralih kepada kebenaran agar hidup kita menurut landasan dan ajaran Islam yang sebenar bukan yang digubah mengikut selera kita.

Allah yang mencipta kita maka biarlah Allah yang menentukan peraturan hidup kita.

Sabda Rasullullah SAW: “Sampaikanlah dariku walaupun satu ayat.” (Riwayat Bukhari)

Segarkan Minda Anda!

Kalau mengantok bacalah teka teki ni….

Dalam Banyak2 air, air apa yg paling berani? Ha.Ha. Ape bende tu? Kalau nak tahu, jawapannya ialah air kopi.. eh.. eh takdelah jawapan yg sebenarnye ialah air terjun.. sebab dia berani terjun!!!! Ha!!! Ha!!! Ha!!!!!

Banyak-banyak binatang, binatang apa keluar haid… nak tau cari sendiri.. takdok eh..

jwpn: kura-kura..ala tu pun tak tahu…keluar HEAD..saja buat lawak..tak paham jugak. ala kepala le..

Dlm 1 pertunjukkan, seorg ahli silap mata tela memijak kaca dengan tapak kakinya.. Tetapi dia x mengalami kelukaan.. lalu dia memijak paku yg brtaburan..dan x luka juga.. apabila selesai persembahan dia jln terhencut2 kerana terpijak tahi ayam…hehehe… ok x … lawak x…

Dlm bnyk2 binatang, binatang ape yg bertelur dan beranak? kira 2 alam la niiii. ha jawap2. nak tau jawapanye? siput babi laaaaa. ye la siput bertelur, babi beranak. kenape x percaye ye?

Kalau anda ni semuanya pandaiiii cuba teka, banyak-banyak sungai, sungai apa yang paling berat?

Jawapaaaaaaannya ialah Sungai Besi… Ha ha ha… lawak tak… alahhhh, lawaklah ye..

Kereta dengan motor, mana lebih tua? ha.. jawablah.

-saya bagi 2 saat.

-…..1 saat

-…..2 saat

oklah jawapannya adalah motor, sebab motor pakai tongkat…MUAHAHAHA-….. WASSALAM

Dlm banyak-banyak pokok, pokok apa yg baik hati? aku tak sanggup dah tengok sure hampa teriak. kuaq ayaq mata ooo…… jawapan dia pokok pisang sebab dia keluarkan jantung dia.

Ni dia satu lagi teka teki dari aku..huruf jawi apa yang ada angin…keh keh keh.. jawab jgn tak jawab.. nak tau apa. huruf TA dan YA laa…kan jadi TAYAR tu.. HEHEHE

Nih aku nak teka ni…kasut apa yang paling keras?? haa.. pikiaq2.. apa? kasut batu..salah maa.. kasut BATA laaaa…muhahaha.. lawak ka????

Sebuah bas telah berhenti secara mendadak kerana hampir terlanggar seekor katak. apakah yang akan turun dahulu selepas pemandu itu behenti? jawapannya ialah meter bas tulah

Antara huruf A hingga Z,banyak-banyak huruf tu.. mane huruf yang boleh kahwin.. ahhh sape dapat jawab???? senang jer… tahu tak jawapannya? aahh jawapannya ialah… huruf i ngan u lerrr.. hehehehehe. nih antara pasangan bercinta lerrr. hehehehe

Kalau korang pandai math, 5 orang cina tolak 3 orang india, jadi apa? orang india tu jatuh lah…. keh keh keh!!!

Ada 3 biji limau kendian di bahagi kepada 3 bahagian.. lepas tu di bagi pulak pada 3 org.. baper seorang dapat? kes kes kes kes korang mesti lemah IQ kan.. jawapannya sorang dapat sebiji limau ler.. sbb sama gak ko potong atau tak hehehhe mesti dapat sorang sebiji

Ok aku nak tanya hampa. benda apa kalau naik tak turun dah? kui..kui..kui jwpn dia umuq la.ish…ish..ish hampa ni

Murid1: Cikgu, Sungai seget di mana?
Cikgu: …..(Diam jer).
Murid2: Ha kau balik rumah nanti kau pergi tanya mak kau. Ajak pergi bercuti sekali kat sana.
Bila dirumah.
Murid1: Emak! Sungai seget kat mana? Jom kita gi bercuti!.
Emak: Palahotakko! Sape yang nak cuti kat tepi parit tu! (Sungai seget tu kat JB. Sape yang dok JB tau la kat mana sungai seget tu)

Seorang pemandu teksi terkejut besar apabila dicuit oleh penumpangnya dari belakang lantas memberi amaran supaya tidak melakukan demikian lagi. Katanya ini adalah hari pertama beliau memandu teksi setelah 30 tahun jadi driver kereta jenazah… faham faham aje lah.

Cuba teka, mouse komputer, jantan ke betina? jawapannye betina ler.. pasal dia pakai pad. hehe

Ada sekor gajah dan sekor kancil, berjalan2 dalam hutan. Suatu ketika, mereka terjumpa sebuah titi. Semasa kancil menaiki titi tersebut, titi tersebut runtuh. Kancil telah patah kaki. Gajah pula patah… Gajah patah apa rasanya ya? Gajah PATAH BALIK kot!

Dalam banyak banyak lembu, lembu apa yang semua petani cari, (any answer?)…. lembu yang hilang lah ngok. kalau tak hilang siapa lah ada masa nak kisah pasal lembu.

Hidupan apa di dalam laut paling tua. jawapannya udang sebab dia sudah bongkok dan berjanggut.. ha ha ha ha

Cube teke ye benda apa apabila kita berdiri dia baring, bila kita baring dia berdiri? Jawab2 jangan tak jawab. Ape? tak tahu jawapannye la senang je jawapannye tapak kaki la……

Banyak2 ikan, ikan apa yang pemalu… jawapannyer: ikan sardin. sebab nyer dier duduk dlm tin..

ANDAIKATA ANDA TERJUMPA MAYAT MANUSIA DAN BANGKAI HAIWAN YANG MANA SATU ANDA PERLU TUTUP DAHULU? JAWAB.. JAWAB JGN TAK JAWAB.. DUA-DUA..? SALAHLA.. TAK TAHU.. TENTULAH HIDUNG..

APAKAH BENDA YANG KITA POTONG IA TETAP AKAN PANJANG? HA JAWAPANYA MESTILAH KACANG PANJANG KAN. TAKKANLAH DAH POTONG KITA KENA PANGGIL KACANG PENDEK TAK SESUAI TAU.

True Story

This is a true story of a young college girl who passed away last month, at Shah Alam. Her name is Priya; she was hit by a lorry.

I don’t want to mention the name of the college. She had a boyfriend names Shankar. He lives in Johore. Both of them are true lovers. They are always on the phone with each other. You can never see her without her handphone.

She spends ?of the day talking with Shankar. Priya’s family knows about their relationship. Shankar is very close with Priya’s family (just imagine their love). Before she passed away she always told her friends “If I pass away please burn me with my handphone”. She also said the same thing to her parents.

After her death, people couldn’t carry her coffin. I was there ~ a lot of them tried to do so but still couldn’t , everybody including me, had tried to carry the coffin, the result was still the same.

Eventually, they called their neighbour, a “bomoh” from Thailand (pak Darin), who is a friend of her father’s. He took a seat and started speaking to himself slowly. After a few minutes, he said “this girl misses something here”. Then her friends told Darin bout her intentions to burn her with her phone. He then opened the coffin and place her phone, together with the SIM card inside the casket. After that they tried to carry the coffin. It could now be moved and they carried it into the van easily. All of us were shocked. (can you feel the fear? I’m shaking at this moment.)

Priya’s parents didn’t inform Shankar that Priya had passed away (pity Shankar). After 2 weeks Shankar called Priya’s mom.

Shankar: “Atte, I’m coming home today. Please cook something nice for me. Don’t tell Priya that I’m coming home today; I want to surprise her.”

Her mother replied, “You come home first, I want to tell you something very important.”

After he arrived at Shah Alam, they told him the truth about Priya.

Shankar thought that they were fooling around. He was laughing and said, “Don’t try to fool me…. tell Priya to come out … I have a gift for her. Please stop this nonsense.”

Then they show him the Priya’s death certificate; they gave him proof to make him believe.

Shankar started to sweat profusely. He said, “It’s not true. We spoke yesterday. She still calls me.”Shankar was shaking so badly when suddenly, his phone rang.

“See this is from Priya. See this …..” he showed the phone to Priya’s family. All of them told him to answer. He used the loudspeaker mode. All of them heard this conversation, loud and clear. No cross lines, no humming. It was Priya’s voice! And there was no way others could use her SIM card as it was nailed inside the coffin! They were so shocked and asked for pak Darin’s help.

Pak Darin brought his master (Tok Chen) to solve this matter. He and pak Darin worked for 5 hours … then they discovered one thing …..

*DiGi. Best coverage ever, ONE LOW FLAT RATE~!!!!!!! Anyone, any network, anytime, ANYWHERE!!!*

I WILL FOLLOW YOU… FOLLOW YOU WHEREVER YOU MAY GO…

Ok, now back to work ….. \(^*^)/

More interesting posts: