Makna Ejaan Pada Nama

Cuba eja nama anda. Kemudian lihat siapa anda jika mengikut firasat di bawah ini:
A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda.
B – anda selalu berwaspada bila bertemu kenalan baru.
C – anda ada kelebihan, jangan malu mempamerkannya.
D – anda ada masalah dalam mempercayai orang lain.
E – anda sentiasa seorang yang exited (ghairah).
F – semua orang menyayangi anda.
G – anda ada cara sendiri untuk menilai manusia.
H – anda bukan seorang judgmental, kurang otak keadilan.
I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
J – anda seorang yang cemburu.
K – anda suka mencuba perkara-perkara baru.
L – anda sangat percaya dengan cinta dan mudah tenggelam ke dalamnya.
M – kejayaan mudah datang kepada anda.
N – anda suka bekerja, tapi selalu mahukan kerehatan.
O – anda seorang yang berfikiran terbuka.
P – anda seorang yang mudah berkawan dan mudah memahami.
Q – anda seorang hipokrit.
R – anda seorang yang gemar social.
S – anda sangat broad-minded (fikiran terbuka).
T – anda ada sikap canggih, amat canggih.
U – anda merasakan anda ada ciri-ciri istimewa setanding dengan orang lain.
V – fizikal anda baik sekali.
W – anda suka menyendiri.
X – anda tak akan benarkan orang bagitahu apa yang patut anda buat.
Y – anda selalu penyebab pada banyak masalah.
Z – anda selalu bergaduh dengan seseorang.

Tak semestinya betul, harus salah. Sekadar suka-suka dan mungkin panduan untuk mengenali diri sendiri dan juga orang lain. Ikut pemerhatian saya selalunya ada kena mengena dan betul. Jika betul itu kebetulan, jika salah itu juga kebetulan. Yang betul dan baik rangsang terus, yang salah dan tak baik gantikan dengan yang baik atau hapus terus.
– Dr. Hm Tuah Iskandar Al-Haj –

Contoh:-
I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
M – kejayaan mudah datang kepada anda.
A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda.
M – kejayaan mudah datang kepada anda.

🙂

Wallahu a’lam

Komentar

comments

Published by

admin

Seorang bapa kepada 5 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

65 thoughts on “Makna Ejaan Pada Nama”

  1. huhuuhuuu….betul ke ni…sama ja…x paham langsung sy…

    ImamKhalid: Ini hanya permainan duniawi. Tak nak cayer pun takpe… 🙂

  2. wahh suma betul.. lihat
    H – anda bukan seorang judgmental, kurang otak keadilan.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam
    fikiran anda.
    Z – anda selalu bergaduh dengan seseorang.
    I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
    Q – anda seorang hipokrit.

    kesemuanya ade saya punya personality. tak sangka memang betul muahahaha tapi… saya tak tau hipokrit tu apa XD

    ImamKhalid: Hipokrit tu biasa untuk semua orang. Bayangkan ko jumpa orang untuk pertama kali. Takkan nak tunjuk belang dah. Mesti tunjuk baik dulu kan? Ha tu pun salah satu hipokrasi kalau nak tahu…

    Terima kasih, selamat datang! 😉

  3. M – kejayaan mudah datang kepada anda.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda.
    R – anda seorang yang gemar social.
    T – anda ada sikap canggih, amat canggih.
    I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
    N – anda suka bekerja, tapi selalu mahukan kerehatan.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran andas

    secara kebetulan.. hehe..

    tina – suka bila bace2 ada yg terkena pada diri sendiri

  4. assalammualaikum…thanks 4 your info…
    tapi mmg 99% same dgn perwatakan saye….
    N – anda suka bekerja, tapi selalu mahukan kerehatan.
    O – anda seorang yang berfikiran terbuka.
    O – anda seorang yang berfikiran terbuka.
    R – anda seorang yang gemar social.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda.
    I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
    N – anda suka bekerja, tapi selalu mahukan kerehatan.

  5. Salam. Saya baru terbaca blog ini dan telah mmbaca latarbelakang tuan. Boleh dikatakan hampir semua kpribadian tuan sama dengan saya. Boleh saya tahu tuan lahir pada bulan berapa? Saya nak rujuk pd “Rahsia Bulan Kelahiran” oleh Dato’ Fadhilah Kamsah. Hrp dpt kerjasama.

  6. M – kejayaan mudah datang kepada anda.
    O – anda seorang yang berfikiran terbuka.
    H – anda bukan seorang judgmental, kurang otak keadilan.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda
    M – kejayaan mudah datang kepada anda.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda
    D – anda ada masalah dalam mempercayai orang lain

    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda
    N – anda suka bekerja, tapi selalu mahukan kerehatan
    U – anda merasakan anda ada ciri-ciri istimewa setanding dengan or A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda
    R – anda seorang yang gemar social

    kebetulan utk diri ini.. kurang2nya… mana yg buruk tu leh ar kite sama2 kaji balik n perbaiki.. cuma jgn taksub.. wsalam

  7. F – semua orang menyayangi anda.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda.
    I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
    Z – anda selalu bergaduh dengan seseorang.

    tak sangka ye. Benda ni same ngan personaliti saya. hehee

  8. J – anda seorang yang cemburu.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda
    M – kejayaan mudah datang kepada anda.
    A – anda boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran anda
    L – anda sangat percaya dengan cinta dan mudah tenggelam ke dalamnya.
    U – anda merasakan anda ada ciri-ciri istimewa setanding dengan orang lain.
    D – anda ada masalah dalam mempercayai orang lain.
    D – anda ada masalah dalam mempercayai orang lain.
    I – anda mudah senyum dan boleh membuat orang lain senyum.
    N – anda suka bekerja, tapi selalu mahukan kerehatan.

  9. Setakat bermain-main boleh tapi kalau melibatkan diri risau nanti kecewa kalau ada yang menunjukkan perilaku tak baik pada diri sendiri kalau ada yang baik pun risau jugak nanti timbul sifat ujub kepada diri sendiri dan lepas tu pamer yang anda hebat. Itu riak namanya. So buat kajian betul-betul berlandas islam, kita tak boleh ikut kajian barat semata-mata. Risau nanti orang yang bermain dengan makna ni akan berpegang teguh kepada pernyataan bahawa dia begitu dan begini.

    Yang paling kita takuti bila ada yang bergantung kepada makna ni maka dia tak lagi berusaha bersungguh-sungguh. Sebab nanti dikatakan kejayaan mudah datang kepadanya kalau ada huruf M. Seperkara lagi apabila kita bergantung kepada satu benda yang menunjukkan ramalan maka takut jatuh syirik. Mempercayai sesuatu selain dariNYA. Nauzubillah…

    Maaf sekadar berkongsi pendapat.

  10. erm….ader setgh yg makna ni bersangkut paut gak gan dr kite, tp pape pn semua bergantung pd org yang menilai dr kite…huk2…hanya sekadar hiburan…senyum sorang2….

  11. akidah mungkin tetap terpesong walaupun hanya sekadar permainan. sekadar pendapat peribadi… kene rujuk pd yang pakar 🙂

    mmg la sumer nampak benar sebab keterangan adalah terlalu general dan akan menjadi benar dalam banyak situasi yang berbeza untuk individu yang berbeza kerana ia bergantung kepada perspektif penilaian fikiran individu tersebut

  12. d.tuah memang best : )
    saya baru lepas semak makna dalam ejaan nama penuh saya,ada yang tepat dan sebaliknya,tapi kita xperlulah terlalu percaya selagi kita kenal siapa diri kita,betul kan?

  13. D_ada masalah dalam mempercayai rang lain
    I_mudah tersenyum dan boleh buat orang lain tersenyum.
    R_seorang yang gemar social
    A_boleh jadi terlalu pendiam bila sesuatu ada dalam fikiran

    “THATS TRUE”..??? Semua maksud diatas kenyataan in mylife?? exactly
    ..??????????

Leave a Reply to an_nuur Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.