Petua supaya sentiasa mahu menunaikan solat

Sebelum membuka bicara, belum terlewat kiranya untuk aku mengucapkan selamat menyambut kedatangan Ramadhan Al-Mubarak.

Dalam kesempatan ini juga izinkan diriku memohon ampun dan maaf kepada semua yang mengenali diri ini.

Beberapa hari yang lalu, kita telah pun membicarakan tentang panduan untuk memulakan solat setelah lama meninggalkannya.

Sesudah memulakan solat yang sekian lama ditinggalkan, eloklah kiranya kita memikirkan cara untuk mengekalkannya secara istiqamah (konsisten).

Sebagai ikhtiar agar kita sentiasa mahu menunaikan solat, maka petua-petua berikut haruslah diikuti dalam hati sanubari.

Insya-Allah dengan pertolongan, taufiq dan hidayah Allah, kita akan tergolong dalam kalangan orang yang cintakan solat.

1. Semaikan kesedaran diri bahawa solat adalah kewajipan yang mesti ditunaikan oleh setiap orang mukallaf.

Ia adalah rukun Islam yang paling penting selepas mengucap dua kalimah syahadah.

Orang yang meninggalkan solat adalah peruntuh dan perosak agamanya sendiri.

2. Tanamkan rasa cinta kasih kepada ibadah solat dengan merasakan betapa kudusnya ibadah ini, dan betapa pula besar faedah dan menfaatnya kepada jasmani, rohani, kesihatan, kebersihan zahir dan batin.

Juga betapa berkesannya solat itu kiranya benar-benar difahami dalam pendidikan akhlak muslim dan muslimah agar berbudi pekerti mulia.

Memang besar sekali sumbangan solat kepada pembentukan masyarakat kerjasama, harmoni dan bersatu padu.

3. Tanamkan rasa bertuah, bangga dan mulia dengan ibadah solat kerana ia adalah satu penghormatan besar bagi si hamba yang hina lagi lemah kerana dibenar mengadap Tuhan yang Maha Besar lagi yang Maha Agung daripada segala yang agung.

4. Semaikan rasa penuh cinta kasih, ketaqwaan, keimanan dan kesyukuran kepada Allah yang Maha Esa, yang Maha Pemurah lagi yang Maha Pengasihani.

Rasakan dalam hati betapa banyaknya budi baik Allah Taala terhadap dirinya yang memang tidak dapat dibalas dan ditebus dengan apa jua pun.

5. Ingatlah, orang yang tidak bersolat terletak di antara kufur atau berdosa besar.

Adakah kita rela berkeadaan sedemikian? Sudah pasti keadaan sedemikian tidak menjamin keselamatan diri dan agama.

Maka kecelakaan dan nerakalah padahnya nanti, nauzubillah.

6. Ingatlah pula, bahawa orang yang tidak bersolat adalah manusia yang paling jahat dan paling keji.

Dia adalah merupakan seorang yang tidak sedar diri, seorang yang tidak mengenang budi baik, lagi tidak bersyukur kepada Allah s.w.t, pengurnia segala nikmat.

Tanyalah diri, mampukah agaknya menerima kemurkaan Allah yang Maha Agung sedangkan kemurkaan sesama manusia pun tidak terdaya?

7. Ingatlah lagi, orang yang enggan bersolat adalah seorang penderhaka kepada Tuhannya dan Penciptanya.

Akibatnya nanti dia akan diseksa dengan azab neraka.

Sebaliknya orang yang bersolat adalah orang yang taat kepada Allah dan dia akan diberikan ganjaran syurga.

8. Perbanyakkan doa dan memohon kepada Allah s.w.t pada setiap waktu untuk mendapat taufiq dan inayah-Nya.

Janganlah ditinggalkan membaca doa yang dibaca oleh Nabi Ibrahim a.s pada setiap kali berdoa selepas solat, azan dan iqamat, iaitu dalam surah Ibrahim ayat 40 dan 41 yang bermaksud:

Wahai Tuhanku, jadikanlah daku orang yang mendirikan solat, dan demikian juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami,  perkenankanlah doa permohonanku. Wahai Tuhan kami, kurniakanlah keampunan kepadaku, dan kepada kedua ibu bapaku serta kepada orang-orang yang beriman pada hari berlakunya Hisab.

Akhir kata, dengan mengingati petua-petua tersebut tadi, dengan mengetahui tentang kedudukan mulia dan kepentingan ibadah solat dalam Islam, dengan memahami dan mengerti tentang hikmah solat, dengan adanya perasaan takut terhadap dosa dan seksa yang akan menimpa orang yang meninggalkan solat, insya-Allah dapat menolong dan mendorong seseorang untuk menunaikan kewajipan solat.

Wallahu a’lam.

Komentar

comments

Published by

ImamKhalid

Seorang bapa kepada 5 cahaya mata yang comel & manja. Pendiam tetapi penyayang. Gemar menulis perisian aplikasi web & sukakan sukan adrinalin. Connect with ImamKhalid on Facebook, Google+, Twitter and YouTube.

7 thoughts on “Petua supaya sentiasa mahu menunaikan solat”

  1. Imam Khalid, selamat berpuasa. Moga mndpt rahmat di sisi-Nya dan pahala yg tak trhingga atas sgala artikel yg berilmiah ni…;)

  2. Selamat menunaikan ibadah poser Along! Sori banyok la aku tokde nok jupo mung maso balik baghu nih. Meme 2 minggu tu terlalu sekejap (cheyy kalu balik sbule pong aku kato gitu jugok bekalih haha). Tapi sungguh aku meme banyok missed out bendo² hok aku sepatutnyo buak tapi tokde. Capo nga kemalase aku sdiri jugok merugikan diri aku (penyesale).

    Faris

    Entri terkini Faris Fakri: Healing Brush Tool

  3. my friend advice

    -jng melewatkn waktu solat..seboleh2nya didik diri kita selepas azan/masuk waktu jer terus solat.biar kita jadi robot katanya selepas azan automatik teringat solat….

    – kerap mengambil wuduk terutama selepas mandi …

    pisst…aku pung selalu terbabas…

    Entri terkini alia: Resepi juadah berbuka

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.